18. huhtikuuta EU-parlamentti päätti uusista suunnitelmista kohti päästötöntä tieliilkennettä. Esimerkiksi Saksassa tulee vuoteen 2025 busseist 45% ja raskaista kuorma-autoista 10% toimia tieliikenteessä "puhtaalla" energialla. Sillä tarkoitetaan mm. sähkö- ja plug-in hybridiajoneuvoja, Vogel-kustantamon uutiskirje kertoo.
Yhtenä vaihtoehtona pidetään dieselmoottorien korvaamista sähkömoottorilla. Kehitysyhtiö In-Techin mukaan muuntoyön etuna ei ole vain jopa 50 prosentin kustannussäästö vaan myös tarvittavan bussi- ja kuorma-automäärän sujuva korvaaminen vaatimusten mukaan helpommin kuin uusien sähkö- ja hybridiajoneuvojen rajoitetun tarjonnan kautta. Tärkeä näkökohta on myös mahdollisuus pidentää käytettyjen ajoneuvojen toimintaa uushankintojen sijaan.
In-Tech ja ZF ovat E-trofit merkin puitteissa yhdessä kehittäneet muuntoratkaisun. ZF toimittaa sähkötoimisen voimalinjatekniikan (akselin tai keskusvetojärjestelmän) ja In-Tech vastaa akkuvarustuksesta ja järjestelmäsovituksesta. Ensimmäinen bussiprototyyppi on valmistumassa In-Techillä Ingolstadtissa.
Ensimmäinen muuntosarja on In-Techin toimesta tehty M-B Citaroille. ZF-akseli kahdella pyöränapamoottorilla sopii "heittämällä" kaupunkibusseihin, jotka yleisimmin käyttävät ZF:n akselia. Prototyypissä on 320 kWH:n akkupaketti, joka sopii "entiseen moottoritilaan". Tällä saadaan arvion mukaan jopa 300 km:n toimintamatka. Latausjärjestelmä sovitetaan bussikohtaisesti käyttötarpeen mukaan.
Muuntotyön hinnaksi tulee In-Techin ilmoituksen mukaan noin 300 000 euroa, josta noin 60% syntyy akkuvarustuksesta. Muuntotyö kestää noin neljä viikkoa.
Allison kilpailee
Allisonin uusi ABE-Serie on maailman ensimmäinen sähköbussi-vetolinja matalattiabusseille. Siihen kuuluu kaksi sähkömoottoria, yksi- tai useampiportainen vaihteisto, öljyjäähdytin, pumput ja suorituselektroniikka yhtenä asennuskokonaisuutena.
Allisonin AXE-Serie sopii vastaavasti raskisiin ja keskiraskaisiin kuorma-autoihin. Sarja tarjoaa 400 kW jatkuvaa tehoa ja huipputehona 550 kW.
(Vogel)