MAN - Vaihtoautot

ZF esittelee 7.‒12.10.2023 uusimmat sähköisen liikkuvuuden teknologiansa ja ensimmäistä kertaa uuden AxTrax 2 LF -sähköportaaliakselin matalalattiabusseihin Busworld-messuilla Brysselissä.

Edelliseen malliin verrattuna uudessa akselissa on merkittäviä parannuksia. Se on osa talon sisäistä modulaarista sähkökäyttöjärjestelmää ja käyttää sen innovatiivisia komponentteja, kuten sähkömoottoria ja invertteriä. AxTrax 2 LF:n sarjan aloitus on suunniteltu vuodelle 2025.

"AxTrax 2 LF:n avulla laajennamme kattavaa valikoimaamme sähköisiä voimansiirtoja uudesta skaalautuvasta ja modulaarisesta alustasta tärkeällä tuotteella", sanoo Winfried Gründler, ZF:n hyötyajoneuvojen ratkaisut -divisioonan käyttöjärjestelmien tuotelinjapäällikkö.

"AxTrax 2 LF on ZF:n viimeisin kehitys, joka tukee hyötyajoneuvojen valmistajia siirtymisessä nollapäästöisiin teknologioihin. Olipa kyseessä kokonaiset avaimet käteen -järjestelmät tai komponentit: ZF:llä on vaihtoehtoja sähköistää valmistajien ajoneuvoalustoja maailmanlaajuisesti yhdestä paikasta”, Gründler lisää.

Kahdella integroidulla hiusneulasähkömoottorilla varustetun sähköisen portaaliakselin lisäksi AxTrax 2 LF:n toimitus sisältää kaksi erillistä piikarbidi-invertteriä (SiC) ja korkean suorituskyvyn elektroniikkaa. Yhdessä ne edustavat kehittynyttä all-inclusive-järjestelmää täysin matalalattiaisten linja-autojen sähkökäyttöön.

Käyttämällä uuden modulaarisen käyttöjärjestelmän innovatiivisia komponentteja suorituskykyä voidaan parantaa merkittävästi. AxTrax 2 LF on saatavana kahdessa versiossa jatkuvalla teholla 260 kW ja 360 kW ja huippuvääntömomentilla 22 700 Nm ja 37 300 Nm. Tämä tarkoittaa, että tehokkaampi versio saavuttaa 20 % nousukyvyn nivellinja-autoissa, joiden kokonaispaino on enintään 29 tonnia ja vain yksi vetoakseli. Samalla AxTrax 2 LF säästää energiaa jopa 10 % edelliseen sukupolveen verrattuna.

Kiinteällä välityssuhteella varustettu integroitu vaihteisto sopii täydellisesti kaupunkibussien käyttöolosuhteisiin, joissa on usein käynnistys/pysäytys ja suhteellisen alhainen keskinopeus. Toinen tärkeä innovaatio on öljypohjainen moottorin jäähdytys, joka mukauttaa virtauksen vallitseviin jäähdytys- ja voiteluvaatimuksiin ja optimoi näin tehokkuuden.

AxTrax 2 LF:n kompakti muotoilu maksimoi matkustamoon käytettävissä olevan tilan. Huolimatta suorituskyvyn valtavasta kasvusta, asennustilantarve on verrattavissa edeltäjänsä AxTrax AVE:n tilaan. Uusi akseli on täysin yhteensopiva ZF:n ilmajousituksen ja jarrujärjestelmien kanssa. Ohjelmistopuolella AxTrax 2 LF hyötyy myös ZF:n laajasta kokemuksesta huippuluokan toimintojen, kuten akselin kunnonvalvonnan ja kyberturvallisuuden, kehittämisestä.