Yutong U12 -akku-sähköbussi on ollut äärimmäisen kylmän haasteessa Norjan Kirkenesissä valmistajan suorittamien testien aikana.
"Yutong U12:n 105 km:n live-testissä virrankulutus oli 1,56 kWh/km Kirkenesin jää- ja lumiympäristössä, jossa lämpötila oli -33 °C", Yutong toteaa.
Testejä on tehty myös Kazakstanissa, jossa Yutong E18PRO:n kerrotaan saavuttaneen 374 km:n toimintasäteen -25 °C:ssa.
Vuonna 2020 Norja osti 102 Yutong-akkusähköbussia (malli pääasiassa E12). Tämän suuren kaluston toimittaminen auttoi Yutongin saavuttamaan kärkipaikan Euroopan e-bussimarkkinoilla vuonna 2022 (kun taas viime vuonna brändi saavutti kolmannen sijan. Norjassa käytössä olevia Yutongin akkusähköbusseja on valmistajan mukaan 331. On huomionarvoista, että vuonna 2023 maassa e-bussien rekisteröinnit kasvoivat +128 % vuoden 2022 216 yksiköstä viime vuonna peräti 493:een.
Yutong testaa U12-sarjaa Pohjois-Norjassa
Kirkenes sijaitsee Norjan koillisosassa. Täyttääkseen ajoneuvojen korroosionestokykyä koskevat erityisvaatimukset erittäin kosteissa ja suolaisissa ympäristöissä, Yutong sanoo omaksuneensa parannettuja korroosionestotekniikoita ydinkomponenteille, kuten ajoneuvon laakerirakenteelle ja alustarungolle sekä korroosiolle alttiille pohja-alueelle.
Yutong ilmoittaa myös tarjoavansa kattavat alustan suojaukset estämään kriittisten alustan osien ja komponenttien kulumista vaikeissa tieolosuhteissa.
Yutong on myös kehittänyt monia räätälöityjä ja käyttäjäystävällisiä malleja ja turvallisuuskokoonpanoja norjalaisten käyttäjien tarpeiden mukaan, mukaan lukien tehokas lämmityspatteri, liukuesteketju, hiomakone, istuinlämmitys, sähköinen teleskooppiporras ja 360 panoraamanäkymäjärjestelmä.
Yutong e-bussit Kazakstanissa - kantama 374 km -25°C:ssa
Yutong-e-bussit ovat olleet ankarissa lämpötiloissa myös Kazakstanin pääkaupungissa Astanassa. 21. tammikuuta 2024 Yutong ja Astanan lentoyhtiö haastoivat E18PRO:n toimintamatkan. Yutong kertoo, että "testissä linja-auto käynnistyi 100 %:n SOC:lla ja sisällä oli lämmitys päällä koko prosessin ajan. Matkustajia otettiin kyytiin normaalisti asemilla, ja testi päättyi, kun SOC saavutti 5%. Lopulta 374 km:n ajomatka saavutettiin 16 tunnin käytön jälkeen -25°C:ssa.
Testin aikana ajoneuvo meni asemalle yli 350 kertaa ja kuljetti yli 1 500 matkustajaa.