Mersu testaa parhaillaan lentokentällä lumen aurausta neljällä aura-autolla vain yhdellä kuljettajalla. Tämä on mahdollista autonomisella järjestelmällä nimeltään Remote Truck Interface. Siinä yksi kuorma-auto johtaa ja kolme muuta seuraavat sitä. Kaikki neljä on varustettu samalla tavalla ja voivat vaihdella saattueen johtamista ja sen seuraamista.
Vastaava kuljettaja valitsee saattueesta yhden puoliperävaunuyhdistelmän, joka määrittyy johtoautoksi. Kuljettaja käyttää sen jälkeen hallintapanelia määrittämään muiden saattuessa kulkevien yhteistoimintaa. Kuljettaja ohjaa autojen aurateriä ja muuta varustusta samalla kun autot ohjaavat toisiaan ja GPS:n avulla.
Kuorma-autot liittyvät Daimlerin johtamaan "Automated Airfield Ground Maintenance" (AAGM) yhdessä parikymmentä lentokenttää ympäri maailmaa hallinnoiman Fraport:n kanssa. Lentoasemat tiukan valvonnan alaisine aidattuina alueineen ja selkeine "ajoteineen" muodostavat ihanteellisia ympäristöjä autonomisille ajoneuvoille. Yksi henkilö riittää käynnistämään esimerkiksi lumenpoiston hetkessä, mikä on tärkeää toimivilla lentoasemilla, Mersu perustelee tiedotteessaan. Samaa menetelmää voidaan käyttää myös liukkaudentorjuntaan, lakaisuun, ruohonleikkuuseen ja moneen muuhun huoltotyöhön lentoasemilla.
(Trailer.se)