MAN - Vaihtoautot

Valoisuuden lisääntyessä talven aikana syntyneet tuulilasivauriot alkavat häiritä monia autoilijoita. Viimeisen Kirkkaasti turvallisin -tuulilasitarkastuksen mukaan kiveniskemistä vaurioituneiden tuulilasien osuus kasvoi kaikista tarkastetuista tuulilaseista 8,7 prosenttiyksikköä viime vuodesta. Kiveniskemiä löytyi 41,7 prosentissa tarkastetuista tuulilaseista. Tuulilasitarkastusten tarkoituksena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta autojensa tuulilasin kunnosta sekä vaurioiden ja hankaumien vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Kampanjan toteutuksesta vastasivat autoalan opiskelijat, jotka tarkastivat kiirastorstaina, pitkänäperjantaina ja pääsiäissunnuntaina veloituksetta autoilijoiden tuulilaseja yhdeksällä ABC-asemalla eri puolella Suomea. Tarkastuksessa kartoitettiin halkeamat, kiveniskemät sekä lasin kuluneisuus ja lopuksi autoilijat saivat palautteen sekä mahdollisen korjaus- tai vaihtosuosituksen tuulilasille.

Kampanjan aikana tarkastettiin yhteensä 1751 tuulilasia. Korjausta suositeltiin 25 prosentille autoista, mikä on 1,5 prosenttiyksikköä edellisvuotta enemmän. Tuulilasin korjausta suositeltiin, jos kiveniskemät olivat tarpeeksi pieniä ja eivät sijainneet suoraan kuljettajan näkökentässä tai tuulilasikameran kohdalla. Isojen kiveniskujen ja halkeamien kohdalla suositeltiin tuulilasin vaihtoa 17,6 prosentille tutkituista autoista. Tarkastetuista tuulilaseista 49,9 prosenttia oli kunnossa.

Tuulilasin iällä on suora vaikutus sen kuntoon. Vaikka lasiin ei kiveniskemää tai halkeamaa olisi tullutkaan, niin todennäköisesti kymmenen vuotta vanha lasi on hyvin kulunut. Tutkimuksen mukaan uusimmissa ajoneuvoissa tuulilasit olivat verrattain hyväkuntoisia johtuen vähäisistä ajokilometreistä. Lähes jokaisessa uudessa, vuoden 2023 jälkeen valmistetussa autossa oli tutkimuksen mukaan tuulilasissa kamera, joka liittyy kuljettajaa avustavaan ADAS-järjestelmään.

- On tärkeää, että ADAS-järjestelmän kameran kohdalla tuulilasi on moitteettomassa kunnossa. Tuulilasin vauriot kameran kohdalla voivat estää ADAS-järjestelmää tunnistamasta ajoneuvon edessä tapahtuvia asioita, Autoalan Keskusliiton johtava tekninen asiantuntija Mikko Järvinen toteaa.

Tutkimuksen mukaan vuosittaisten ajokilometrien vaikutus tuulilasin kuntoon oli melko pieni. Suurin osa tutkimuksen kuljettajista ajaa 11-20 tuhatta kilometriä vuodessa. Ajokilometrejä suurempi vaikutus vaurioiden määrään oli ajoneuvon luokalla. Pakettiautojen tuulilaseissa oli huomattavasti henkilöautoja enemmän vaurioita.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!