Yhdysvalloissa Argonnen laboratorio (Illinois) ja teollisuusyritys Achates Power ovat juuri osoittaneet, että on mahdollista käyttää vastamäntämoottoria vedyllä, mikä voisi osoittautua soveltuvaksi raskaaseen liikkuvuuteen.
Vastamäntämoottori tai antagonistinen mäntämoottori on 2-tahtinen polttomoottori, jossa kaksi mäntää toimii vuorotellen samassa sylinterissä muuttaakseen sylinterin keskellä olevan palotilan tilavuutta. Sitä käytettiin laajasti toisen maailmansodan aikana, erityisesti sukellusveneissä, pinta-aluksissa ja tietyissä säiliömalleissa.
Vetyyn erikoistunut Argonnen laboratorio on kehittänyt yksisylinterisen vastamäntämoottorialustan.
Tavoitteena on nyt saavuttaa dieselmoottoreiden hyötysuhde, tehotiheys ja vääntö ja samalla eliminoida kasvihuonekaasupäästöt.
(Car&BusNews)