MAN - Vaihtoautot

Sähköautojen katsastusmääräys muuttui marraskuussa niin, että vaurio sähköauton akkukotelossa on hylkäämisperuste katsastuksessa. Tällaisia vaurioita voivat olla esimerkiksi selkeät painaumat auton pohjassa. Jos akusto joudutaan vaihtamaan, kustannukset vaihtelevat paljon eri automerkkien ja -mallien välillä. Kustannus voi olla kymmeniä tuhansia euroja, ja joskus lähennellä jopa auton hintaa.

– Akuston vaihdosta töineen on suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa. Tämä oli Porschen Taycan -sähköauto, Roselius kertoo.

Norjassa vastaava katsastusmääräys

If on vakuuttanut Pohjoismaissa jo yli 100 000 sähköautoa. Norjassa on ollut vastaava katsastusmääräys voimassa jo pitkään, eikä se siellä ole aiheuttanut valtavaa korvaushakemusvyöryä. Tulkinnoissa voi kuitenkin olla paikallista eroa.

– Meidän näkemyksemme mukaan Norjassa katsastusmääräystä ei ole tulkittu kovin tiukasti. Suomessa on vielä vähän auki, kuinka tiukka linja otetaan, kommentoi Roselius.

Jos korvaushakemukset katsastusmääräyksen muuttumisen vuoksi lisääntyvät merkittävästi, heijastuu se myös sähköautojen vakuutusten hintoihin.

– Seuraamme kehitystä tarkasti. Hintavaikutusta voi tulla etenkin sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius toteaa.

Vahingon alkuperä selvitettävä

Jos katsastuksessa tulee hylky akustokotelon vaurion perusteella, täytyy korvaushakemuksessa pystyä kertomaan vahingon alkuperä.

– Samalla tavalla kuin muissakin vahingoissa, vakuutetun tulee voida selvittää, mitä on tapahtunut ja milloin. Jos autolla on ollut useita aikaisempia omistajia, se voi joskus olla vaikeata, kommentoi Roselius.

Akusto kuuluu Ifin autovakuutukseen muiden normaalien osien tapaan. Vakuutukseen kuuluu myös latausjohto.