Osana YardManagementHDH-tutkimusprojektia, teleoperoituja kuljetuksia testataan parhaillaan BSH Hausgeräten tiloissa Giengen an der Brenzissä.
Kuorma-autoa ohjataan siihen liittyvästä "etäoperaatioasemasta", joka on BSH:n toimipisteen toimistosiiven kuorma-auton ohjaamo. Ajoneuvon kamerat ja anturit välittävät tietonsa tähän ohjaamoon reaaliajassa. Tarvittaessa siellä istuva kuljettaja antaa ohjaamon ohjaimien avulla ohjausimpulsseja, jotka lähetetään samalla tavalla takaisin ajoneuvoon.
Tiedonsiirto tapahtuu yrityksen omistaman 5G-kampusverkon kautta, jonka on suunnitellut projektikoordinaattori Center for Digital Development (ZDE). Baden-Württembergin osavaltion yliopiston Heidenheim-sijainti varmistaa hankkeen tieteellisen tuen.
"Täällä tehdään todellista uraauurtavaa työtä", sanoi ministeri Thomas Strobl. Hanke on hyvä esimerkki uusimman 5G-mobiiliteknologian soveltamisesta logistiikan alalla.
YardManagementHDH-projektia tukee liittovaltion digitaali- ja liikenneministeriö lähes neljällä miljoonalla eurolla vuoteen 2024 saakka osana liittovaltion rahoitusta ”5G Innovation Competition”.