MAN - Vaihtoautot

Wärtsilä toimitti voiman ensimmäiselle Yhdysvaltojen täyssähkölautalle ja uskoo yhä myös ammoniakkimoottoreihin.

Wärtsilä toimittaa BEV-järjestelmän kolmeen täysin sähköiseen, suurinopeuksiseen lauttaan San Franciscon lahden alueelle
Päästöttömät alukset ovat ensimmäiset Yhdysvalloissa rakennetut ja liikennöivät täysin sähköiset suurinopeuslautat. Suomalainen Wärtsilä toimittaa kokonaisjärjestelmän, johon sisältyvät energian- ja tehonhallintajärjestelmä (EPMS), integroitu automaatiojärjestelmä (IAS), akut, DC Hub, muuntajat, sähkömoottorit sekä maasähkönsyöttö. Tilauksen Wärtsilältä on tehnyt telakka All American Marine (AAM) San Francisco Bay Ferry -operaattorin puolesta. Kyseessä on Kalifornian suurin julkinen lauttayhtiö.

Kolme Wärtsilän BEV-lauttaa
Kolme päästötöntä alusta ovat ensimmäiset, jotka toimitetaan osana San Francisco Bay Ferryn Rapid Electric Emission Free (REEF) -lauttohanketta. Tämä laaja kehitysohjelma tähtää koko laivaston siirtymiseen nollapäästöiseen käyttövoimaan. Lautat tulevat liikennöimään uusilla reiteillä, jotka yhdistävät San Franciscon kaksi nopeimmin kasvavaa kaupunginosaa — Treasure Islandin ja Mission Bayn — keskustan lauttaterminaaliin. Wärtsilä tekee yhteistyötä REEF-hanketiimin kanssa viimeistelläkseen alusten ja latausjärjestelmien suunnittelun.
”Nämä 150 matkustajan lautat edustavat merkittävää harppausta kestävän ja innovatiivisen meriliikenteen saralla. Ne osoittavat AAM:n tinkimättömän sitoutumisen innovaatioon ja päästöttömiin ratkaisuihin. Luotamme Wärtsilän edistykselliseen teknologiaan ja syvälliseen osaamiseen tämän uraauurtavan hankkeen onnistumisessa,” sanoi Ron Wille, All American Marine Inc:n toimitusjohtaja.

Nelitahtinen ammoniakkimoottori, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %
Viimeisimmät ammoniakkikokeiden tulokset, jotka on arvioitu FuelEU Maritime -viitearvon mukaan sekä Well-to-Wake- että Tank-to-Wake-menetelmillä, osoittavat, että 95 %:n ammoniakkienergiaosuudella saavutetaan jopa 90 %:n vähennys kasvihuonekaasupäästöissä verrattuna vastaaviin dieselmoottoreihin. Tämä merkitsee 18 %:n parannusta aiempaan päästötasoon verrattuna.

Wärtsilä 25 -ammoniakkimoottori on osa Wärtsilä 25 -moottorialustaa, ja sen kehitys pohjautuu yhtiön laajaan turvallisuus- ja käyttökokemukseen, joka on kertynyt matalapaineisista, nesteytettyä maakaasua (LNG) hyödyntävistä kaksipolttoainemoottoreista. Viimeaikaiset testit ovat osoittaneet, että ammoniakki soveltuu hyvin matalapaineiseen Otto-kiertoprosessiin, jota Wärtsilä on hyödyntänyt ammoniakkimoottorinsa suunnittelussa.

Päätös valita juuri matalapaineinen Otto-kierto perustui useisiin tekijöihin, kuten turvallisuuteen, hyötysuhteeseen ja kasvihuonekaasujen vähentämispotentiaaliin muiden parametrien ohella. Wärtsilä 25 -ammoniakkimoottorin suorituskyvyn parannukset hyödyttävät koko ammoniakkikäyttöistä järjestelmää, johon kuuluvat:

- AmmoniaPac-polttoaineensyöttöjärjestelmä
- WARMS (Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System) - ammoniakkivuotojen hallintajärjestelmä
- NOR (Wärtsilä NOx Reducer) - typen oksidien jälkikäsittelyratkaisu optimaalisen päästövähennyksen varmistamiseksi

Tämä kokonaisuus tekee Wärtsilän ammoniakkimoottoriratkaisusta sekä turvallisen että tehokkaan vaihtoehdon tulevaisuuden vähäpäästöiseen merenkulkuun.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!