
Sveitsiläinen meriteknologiayritys WinGD on esitellyt ensimmäisen korkeapaineisen LNG-dualfuel kaksoispolttoainemoottorinsa X-DF-HP:n. Se on kehitetty erityisesti ultra-suuriin konttialuksiin (ULCV).
Marintec China 2025 -messuilla esitetyssä uudessa moottorissa on merkittävä ajankohta laivanomistajille energiasiirtymän kynnyksellä. IMO:n Net Zero -kehys on tällä hetkellä tauolla ja alueellisten sääntelyjen näkymät ovat yhä enemmän eriytymässä.
X-DF-HP on saatavana X82- ja X92-pulloa koossa ja se on räätälöity ULCV-sektorin mitta-, nopeus- ja kuormitusvaatimuksiin. Ensimmäiset toimitukset on suunniteltu vuodelle 2028. WinGD:n vakiintuneiden dieselmoottoreiden, raskaan polttoöljyn (HFO) ja vastaavien kaksipolttoainemallien tehokkuuden vertailujen perusteella korkeapaineisen kaksipolttoainekonseptin odotetaan tuottavan parannettua tehokkuutta.
”Suuret konttialukset esittävät ainutlaatuisen voimansiirtotason haasteen”, sanoi Benny Hilström, WinGD:n markkinakehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja. “Ne vaativat valtavaa tehoa, poikkeuksellista tehokkuutta ja pitkäaikaista polttoainesaatavuutta. X-DF-HP:n avulla tarjoamme operaattoreille tarkoituksenmukaisen ratkaisun vaativimpiin voimanlähteisiin, tarjoten häiriöttömän ja ongelmatonta voimansiirtoa.”



