Australian Advanced Air Mobility (AAM) -konserni Skyportz perustaa uuden tytäryhtiön, joka liikennöi sähkö- ja hybridi-sähkölentokoneita. Uusi Wilbur Air -operaatio ilmoitti tällä viikolla aikovansa hankkia jopa 100 Electran yhdeksän matkustajan eSTOL-lentokonetta, ja se lentää niitä reiteillä, jotka käyttävät Skyportzin suunniteltua vertiportti-verkostoa useissa Australian kaupungeissa.
Wilbur Air aikoo tehdä yhteistyötä olemassa olevien toimijoiden kanssa, joilla on kiinteäsiipisiä lentokoneita ja helikoptereita laivastossaan ja jotka haluavat siirtyä AAM-lentokoneisiin ja lentää palveluja sen tuotemerkin alla ja joilla on etuoikeus käyttää Skyportzin vertiportteja. Electra-koneen odotetaan tulevan liikenteeseen vuonna 2028 sen jälkeen, kun se on sertifioitu FAA:n osan 23 sääntöjen mukaisesti.
Electra-koneen tuotantoversio tarvitsee noin 45 metriä kiitotietä nousuun ja laskuun, joten se voi toimia noin 90 metrin pituisilta lyhyiltä kiitoradoilta, mukaan lukien kaupunkialueet. Yhtiö suunnittelee jopa 800 kilometrin toimintasädettä ja 320 km/h nopeuksia ja odottaa, että sen kyky päästä paikkoihin, jotka eivät aiemmin olleet avoinna kiinteäsiipisille lentokoneille, tukevat useita uusia siviili- ja sotilassovelluksia.
Skyportz hakee rahoitusta infrastruktuuriin
Ensi viikolla Melbournessa toimiva Skyportz käynnistää varainhankintakierroksen tukeakseen pyrkimyksiään rakentaa AAM-infrastruktuuria, joka voisi sisältää laskeutumispaikkoja, jotka on perustettu kaupunki- ja esikaupunkialueille, mukaan lukien pysäköintialueet ja julkiset rakennukset.
"Kiinteistöalalla on valtava kiinnostus auttaa meitä tuomaan lentokentät lähemmäksi ihmisiä", sanoi toimitusjohtaja ja perustaja Clem Newton-Brown. "Tulevaisuudessa kaupalliset ja teolliset maanomistajat voisivat pystyä perustamaan minilentokenttiä ja veristoppeja osaksi Skyportz-verkostoa."
Skyportzin Wilbur Air -suunnitelmien odotetaan sisältävän kumppanuuksia muiden valmistajien kanssa. Yhtiö sanoi, että näihin voi sisältyä raskaita drone-toimituksia sekä lyhyen ja pitkän matkan matkustajakuljetuksia.
"Työskentelemme hallitusten, ilmansäätelyviranomaisten ja yhteisöjen kanssa määrittääksemme parametrit vertiportti-infrastruktuurin ja lyhyiden lentoonlähtö- ja laskukiitoteiden käyttöönotolle", sanoi Newton-Brown. ”Jos lentokoneet lentävät vain lentokentiltä ja helikopterikentiltä, vallankumousta ei tapahdu. Meidän on aloitettava vertiporttien kehittäminen uusissa paikoissa nyt.”
12. huhtikuuta Australian Association for Crewed Aircraft julkaisi etenemissuunnitelman siitä, miten se näkee AAM-sektorin kehittyvän Australiassa.