MAN - Uudet autot

Kymmenen uutta vetybussia aloittaa liikennöinnin Döblingin alueella 1. joulukuuta, mikä merkitsee Wienin ensimmäistä täysin vetykäyttöistä reittiä.

Wiener Linien ilmoittaa laajentavansa nollapäästöisten bussien tarjontaa kymmenellä CaetanoBus H2.City Gold -bussilla linjalla 39A.

Vihreää vetyä toimitetaan Wien Energialta, ja se tuotetaan uusiutuvasta sähköstä Wiener Netzen Smart Campuksessa Simmeringissä, mikä mahdollistaa täysin päästöttömän toiminnan, kuten liikennöijä korostaa.

Linjan 39A käyttöönoton myötä kaksitoista Wienin bussireittiä on siirtynyt moderneihin nollapäästöisiin voimanlähteisiin vuodesta 2024 lähtien. Ne toimivat joko vihreällä sähköllä tai vihreällä vedyllä. Lisäakku-sähkökäyttöisten ja polttokenno-bussimallien testaus jatkuu osana Wiener Linienin pitkän aikavälin hankintastrategiaa. Liikennöijä on myös ottanut käyttöön Hyundai-mallin pilottihankkeena. Myös kymmenen lyhyttä vetybussia Rampinilta on vastaanotettu.

Wiener Linien avasi uuden elektromobiliteettiin keskittyvän osaamiskeskuksen helmikuussa 2024, ja monet bussireitit on nyt muutettu täysin sähköisiin ajoneuvoihin, joista 30 kaksitoista metriä pitkää Mercedes eCitaroa on jo käytössä (luku nousee 60:aan toimitusten päättyessä).

Linja 39A, joka tunnetaan jyrkistä mäistä, lyhyistä pysäkkiväleistä ja suurista huipputuntikuormista, on yksi kaupungin vaativimmista reiteistä. Wiener Linienin tarkoituksen mukaan sen profiili tekee siitä sopivan ympäristön vetybusseille, jotka yhdistävät pitkän toimintasäteen tasaisen suorituskyvyn kanssa mäkisellä maastolla. Viime viikkoina ajoneuvoja ja henkilökuntaa on koeteltu ja koulutettu laajasti siirtoa varten. Yli 80 prosenttia Wiener Linienin matkustajista matkustaa jo alhaispäästöisillä kulkuneuvoilla.

Liikennöijän tiedotteen mukaan Wiener Linienin vetybussit (malli CaetanoBus H2.City Gold) on varustettu 180 kW Siemensin keskimoottorilla, jota pyörittää 70 kW Toyota-polttokennosto, sekä viidellä katolla sijaitsevalla vedyntankilla (37,5 kg yhteensä).

Kaksitoista metriä pitkällä bussilla on vähintään 400 km toimintasäde, mikä mahdollistaa päivittäisen käyttöä ilman tankkausta, mukaan lukien mahdollinen käyttö yövuoroissa. Mallissa on tilaa 78 matkustajalle. Se tarjoaa yhdistetyn inva- ja vaunualueen, ja se on täysin ilmastoitu.

Investoinnit uusien vetybussien hankintaan ja ylläpitoon ovat yhteensä 10,4 miljoonaa euroa. Rahoitus tulee yhdessä Wiener Linieniltä, Innovaatioministeriöltä, Liikenne- ja infrastruktuuriministeriöltä sekä EU:lta. Busseja toimitaan Leopoldau-depotista, jossa on myös yrityksen oma vedyntankkauspalvelu.

(Sustainable Bus)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!