Rallilegenda Markus Grönholmin johdolla vihittiin 2.6.2025 Scanian pääkonttorissa Vantaalla käyttöön Suomen ensimmäinen ADR-hyväksytty sähkökuorma-auto, Scania 45 R:n, joka toimii vetoautona 64 tonnin säiliöyhdistelmälle.
EU lisäsi vuoden 2025 alussa mahdollisuuksia käyttää sähkökuorma-autoja ADR-kuljetuksissa. Kemian alan moniosaaja Wibax oli tähän valmis heti.
Wibaxin ideasta hyötyä muillekin autoilijoille
Scanian keula hohti sähkönsinisissä valonsäteissä ja puskurin yläpuolella kiilsi hopeanvärisenä 45 R. Luku tarkoittaa 450 kW:a eli 612 hevosvoimaa, jolla 64 tonnin maksimipainoinen ajoneuvoyhdistelmä liikkuu. Hytin takana ja vetopöydän välissä lepää 624 kWh:n akusto. Sen SoC-arvo on 75 prosenttia, eli akustosta on käytettävissä 468 kWh.
"Scanian akkukapasiteetti on markkinoiden paras", Wibax Logisticsin kuljetustuotannosta vastaava Juha Rissanen totesi.
Arkisin show'n päätähti kuljettaa Wibaxin terminaalilta Haminasta säiliöissään useimmiten 43 tonnia lipeää metsäteollisuuden sellunkeittoa varten. Yleisimmällä reitillä on pituutta reilu 140 kilometriä.
Kuljetukset onnistuvat Haminasta neljälle Wibaxin kannalta tärkeälle paikkakunnalle, mutta kaikilla reiteillä ei ole tarpeeksi virtaa. Raskaan kaluston latausasemia on liian harvassa.
"Se ei ollut helppo tilanne. Wibax haastoi meidät kuitenkin ajattelemaan uudella näkökulmalla. Nyt voin ilokseni kertoa, että Scania Lappeenrantaan avataan kesälomien jälkeen raskaalle kalustolle suunnattu suurteholatausasema", Scania Suomen toimitusjohtaja Henna Wickström sanoo.
Sitä voivat Wibaxin lisäksi käyttää muutkin kuorma-autoilijat.