MAN - Vaihtoautot


My Scaniasta saatavat ympäristötiedot ovat alkaneet kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän, kertovat Wibax Logisticsin Juha Nikkilä (vas.), Tomi Ilola, Juha Rissanen ja Jouni Nikkilä.

Kemikaalitoimittaja Wibax on onnistunut kasvamaan haastavista talousajoista huolimatta. Yksi menestyksen salaisuuksista on Valkeakosken kuljetusosasto, jossa osataan käyttää hyväksi uusinta ajoneuvodataa.

Jouni Nikkilälle se on samanlainen rutiini kuin monille on aamukahvi. Wibax Logistics Oy:n ajojärjestelijä seuraa nimittäin päivittäin tietokoneelta, missä yrityksen ajoneuvot hopeanvärisine säiliöineen kiitävät.

”Kokeilimme Scanian Fleet-ohjelmaa (nykyisin My Scania) yhdellä autolla vuonna 2016 ja siitä on sen jälkeen tullut arkipäivää. Mitä enemmän on ajoneuvoja, sitä tärkeämpää niiden seuraaminen on”, Nikkilä toteaa.

Wibaxilla kaluston määrä ja koko on kasvanut. Jouni ja Juha Nikkilä myivät JJ Kuljetus Oy:nsä Wibaxille parisen vuotta sitten, ja heidän säiliöautojensa varaan pohjautuu nykyisen Wibax Logistics Oy:n kuljetusosasto, jossa Nikkilät nyt työskentelevät.

”Wibax-kokonaisuus on ainutlaatuinen. En ainakaan tiedä, että Pohjoismaissa olisi alallamme vastaavaa, jossa yritys haluaa tarjota kemikaalien lisäksi asiakkaille koko toimitusketjun kestävästi ja laadukkaasti. Oma kemikaalimyynti, hankinta ja logistiikka tarjoavat asiakkaalle Hyvää kemiaa kokonaisvaltaisena palveluna”, kuljetustuotannosta vastaava Juha Rissanen toteaa.

Data todisti: Super kuluttaa vähemmän

Wibax Logistics ja Valkeakosken hermokeskus kuuluvat Wibax-konserniin, joka on alkujaan ruotsalainen perheyritys. Sen kasvustrategia näyttää lähteneen onnistuneesti liikkeelle. Pelkästään Suomessa Wibaxin säiliöautoja on liikenteessä 20, terminaaleja on yhdeksän ja lisäksi yhtä terminaalia operoidaan Valkeakoskella. Tänä vuonna myös laajennettiin toimintaa Haminassa.

Nikkilälle ja hänen kollegalleen Tomi Ilolalle se on tarkoittanut lisää seurattavia ajoneuvoja tietokoneen näytöllä. Viimeisin hankinta oli Scania Super.

”Scanioiden määrä on meillä noussut, nyt niitä on yli puolet. Kokemukset uudesta Superista ovat positiiviset”, kuljetuspäällikkö Juha Nikkilä sanoo.

Valkeakoskella sijaitsevassa logistiikkayksikössä seurattiin My Scanian kautta uuden ajoneuvon polttoaineenkulutusta. Ilola tarkasti laskelman.

”Luvuissa ei hirvestäsi ollut heittoja. Super on polttoainetaloudellinen”, Ilola ynnää.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!