Busworld Europe -näyttelyssä Brysselissä 7.-12. lokakuuta (Halli 7, osasto 7113) Webasto esittelee HVH-perheensä uusimpia jäseniä, jotka tuottavat 10 ja 12 kilowattia (kW) lämpötehoa. Nämä ovat maailman ensimmäisen sarjatuotantoon tulleen 800 voltin lämmittimen toisen sukupolven mallit.
Yhdessä uuden sähköisen CoolTop 80-e (CT 80-e) kattoilmastointilaitteen kanssa lämmitys- ja jäähdytysyksiköt muodostavat perustan miellyttäville lämpötiloille ympäri vuoden – ohjaamosta matkustamoon. Yhdessä älykkään Cronus Smart -ohjausyksikön kanssa Webasto yhdistää myös erilaisia komponentteja lämmitys- ja ilmastointiteknologiavalikoimastaan luodakseen keskitetysti ohjattavan sähköisen Thermal Management (eTM) -järjestelmän, joka pitää sekä vetoakkujen että matkustamon lämpötilat ihanteellisina.
eTM-järjestelmä: Lämmitys- ja ilmastointitekniikka yhdestä lähteestä
Webaston sähköinen Thermal Management (eTM) -järjestelmä on modulaarinen ratkaisu, joka sisältää sähkölämmitys- ja ilmastointitekniikan, joka ohjaa vetoakun lämmönhallintaa sekä varmistaa matkustajille ja kuljettajille hyvän ilmastoinnin.
Ensimmäistä kertaa yritys yhdistää useita yksittäisiä komponentteja sovittaakseen eTM:n kunkin ajoneuvotyypin lämmitystarpeisiin. Järjestelmä perustuu lämpöpumppuun, joka yhdessä lämmönvaihtimien, korkeajännitelämmittimien, lattialämmityksen ja sähköisten kattoilmastointilaitteiden kanssa varmistaa miellyttävän lämpötilan ajoneuvon kaikissa osissa.
Energiatehokkuuden huippuarvot saavutetaan käytetyn ilmastointitekniikan korkean hyötysuhteen ja sähkömoottorin älykkään lämmön talteenoton ansiosta. Sähköisellä lämmönhallinnalla varustetut sähköajoneuvot saavuttavat jopa 40 prosenttia suuremman toimintasäteen, koska vetoakut pidetään tasaisessa lämpötilassa kesällä ja talvella. Skaalautuvan järjestelmän tarjoamat joustavat suunnitteluvaihtoehdot yhdistettynä sen yksinkertaiseen toteutukseen takaavat valmistajille nopean ajoneuvointegraation.
Uraauurtava sähkölämmitys
Uusien mallien ansiosta Webasto voi tarjota tehokkaita sähkölämmitysratkaisuja kaikkiin mahdollisiin käyttökohteisiin. HVH 100 Compact ja HVH 100 Compact + tarjoavat kumpikin 10 kilowatin lämpötehon. Vain 7 senttimetrin korkeudellaan ne ovat pienempiä kuin A4 -paperiarkki ja ne on suunniteltu toimimaan 250-880 voltin jännitealueella. Tiedonsiirto tapahtuu LIN-väylän kautta, mikä helpottaa lämmittimen teknistä integrointia ajoneuvoon.
HVH 100 Compact + -mallit, joiden lämpöteho on 10 kilowattia ja HVH 120, joiden teho on 12 kilowattia, ovat myös yhteensopivia CAN-protokollan kanssa. Niiden kompakti kotelo ja joustavat liitäntämahdollisuudet tarjoavat valmistajille monia vaihtoehtoja yksiköiden integroimiseksi ajoneuvoihinsa. Maksimaalisen tehon ja tavoitelämpötilan tarkan ja käytännössä portaattoman ohjauksen ansiosta korkeajännitelämmittimet toimivat aina parhaalla mahdollisella teholla.
Lämmönvaihtimeen liimattu erityinen lämmityskerros tarkoittaa, että ne eivät ainoastaan tuota lämpöä napin painalluksella, vaan ne voidaan myös purkaa turvallisesti sekunnin murto-osassa purkamalla aktiivisesti välipiirin kondensaattoreita. Webaston High Voltage Heaters on suojattu kyberhyökkäyksiä vastaan ISO 21434 -standardin mukaisesti ja toimintavarmuus on taattu ISO 26262 -standardin mukaisesti. Webasto määrittelee sähkölämmittimilleen käyttöiän vähintään 15 000 tuntia tai 15 vuotta.
Sähköisen ilmastointitekniikan ensi-ilta
Webasto esittelee ensimmäisen täyssähköisen kattoilmastointilaitteen pienille linja-autoille: CoolTop 80-e (CT 80-e), jonka jäähdytysteho on 7,5 kilowattia. CT80-e:n ilmavirtaus on 2 100 kuutiometriä ilmaa tunnissa ja yksikössä on valinnaisesti PEPA-F-ilmasuodatin, joka poistaa ilmasta pienimmätkin hiukkaset, mukaan lukien virukset.
Tämä kompakti voimanpesä toimii suurjännitealueella 200 - 430 volttia ja on suunniteltu lämpötiloihin -20 - +45 celsiusastetta. Webasto käyttää uusinta R1234yf-jäähdytysnestettä varmistaakseen ympäristöystävällisen toiminnan.
Pidempi kantama Range Plus -sovelluksella
Toinen Webaston kohokohta näyttelyssä on Range Plus. Sähkökäyttöisissä minibusseissa ja pakettiautoissa jälkiasennettava ilmanlämmitin – säiliöineen – muodostaa ajoneuvoon erillisen lämmityspiirin, joka keventää ajoakkujen kuormitusta talvella. Range Plus on yhteensopiva kestävän HVO-polttoaineen kanssa, ja järjestelmä lisää e-minibussien kokonaiskantamaa jopa 80 kilometriä kylmänä vuodenaikana.
”Webasto korostaa Busworld 2023:ssa yritysidentiteettiään sähköisen liikkuvuuden järjestelmäkumppanina. Vakioakkujärjestelmämme käyttää jo nyt suurta määrää sähköisiä erikoisajoneuvoja. On vain loogista, että lisäämme valikoimaamme täysin kattavia lämmönhallintaratkaisuja. Tämä antaa meille mahdollisuuden parantaa sekä ajoneuvon suorituskykyä että mukavuutta, sanoo Heike Niehues, Webasto Customized Solutions -liiketoiminnan johtaja.
"Yhtäältä asiakkaamme hyötyvät optimaalisesti sovitetuista komponenteista ja vastaavasta sähköistyksen asiantuntemuksesta, kun taas toisaalta tarjoamme laajan valikoiman palveluita, jotka tukevat asiakkaiden sähköistysprojekteja tiiviisti alusta alkaen."