Voisiko tieliikenteen päästöjä vähentää radikaalisti tieverkon sähköistyksellä? Väylävirasto on selvittänyt sähköistyksen vaihtoehtoisia toteutustapoja, kustannuksia ja vaikutuksia.
Sähköistetyllä tiellä ajoneuvot saavat liikkumiseen tarvitsemansa sähkön tieverkosta ja voivat liikkuessaan myös ladata akkujaan. Sähköistettyjen teiden etuina on pidetty sitä, että ajoneuvoissa riittäisi entistä pienempi akkukapasiteetti ja sähkön käyttö tulisi mahdolliseksi myös pitkämatkaisessa ja raskaassa liikenteessä. Sähköteiden toteutus edellyttää kuitenkin useiden toimijoiden yhteistyötä ja mittavia investointeja. Monet pitkien välimatkojen maat, kuten esimerkiksi Saksa ja Ruotsi ovat jo lähteneet aktiivisesti kehittämään ja pilotoimaan sähköteitä.
Väylävirasto on kevään aikana tehnyt aiheesta ensimmäisen laajemman selvityksen, jossa vertaillaan erilaisten teknologia- ja liiketoimintavaihtoehtojen soveltuvuutta Suomessa. Siinä pureudutaan myös sähköistämisen kustannuksiin ja vaikutuksiin mm. liikenteen päästöihin, turvallisuuteen ja sähköverkkoon. Sähköteiden kannattavuutta arvioidaan eri laajuuksissa toteutettuna esimerkiksi yksittäisen teollisuuden kuljetusreitin osalta tai laajemmin päätieverkolla.
Tieverkon sähköistämisselvityksen konsultteina ovat toimineet Gaia Consulting ja FLOU. Selvitys julkaistaan kesäkuun loppuun mennessä.