Väyläviraston on julkistanut suunnitelmansa väyläinvestoinneiksi vuosina 2024-2031 ja pyytää niistä lausuntoja. Niiden perusteella eduskunta on lopullinen päättäjä. Väyläviraston esityksessä ykkös-kiirerellisyysluokkaan "1A" kuuluvat mm. meriväylien parannukset Inkoon ja Koverharin satamiin.
Oletettavasti myös maayhteydet Inkoon satamasta kantatie 51:een sisältyvät suunnitelmaan.
Hangon satama ja Hanko-Hyvinkää radan sähköistys ovat jo ennestää 1A-korissa kuten myös Hanko-Mäntsälä kantatie 25.
Kantateiden 51 (Helsinki-Karjaa) ja 52 (Tammisaari-Salo) sekä rantaradan Helsinki-Karjaa puuttuminen 1A-korista on ehtinyt herättää ihmettelyä.
Väyläinvestointisuunnitelmassa yksi painopistealue on selkeästi etelärannikko. Sen tärkeys Suomen kansainvälisen kaupan kannalta selkeästi kasvaa EU:n FF55-suunnitelman ja Suomen kuljetustehoon ja -nopeuteen asetettujen yhä kovempia vaatimusten myötä.
Samasta syystä on suurta ihmettelyä herättänyt myös Merenkurkun ylittävän Vaasa-Uumaja välin kiinteän tieyhteyden, nk. Kvarkentien, puuttuminen Väyläviraston investointiohjelmasta 2024-2031.