MAN - Vaihtoautot

VW-konserni ottaa marraskuussa käyttöön sähköautojen akkuihin erikoistuneen kierrätyslaitoksen. Salzgitteriin sijoittuva laitos pystyisi erottamaan käytetyistä sähköauto-akuista koboltin lisäksi tärkeitä aineita kuten nikkeliä, mangania, kuparia, terästä ja aluminia. Menetelmä lupaa jopa 90 prosenttista uusiokäyttöä.

Samalla konserni kehittää käänteentekevää projektia, joka tähtää akkujen arvokkaan alkuaineen, koboltin, korvaamiseksi rautafosfaatilla (Eisenphosphat). Uusi akkuratkaisu lupaa jopa kahden miljoonan ajokilometrin jälkeen 80% tehoa jatkokäyttöön. Tosin uusi akkuratkaisu olisi kobolttiakkua painavampi, mikä vaikuttaisi osaltaan auton toimintamatkaan.

Uuden akkuratkaisun myötä VW on suunnittelemassa litium-rautafosfaatti-kobolttivapaan "Pikku-BEV:tä". Uuden pikkuauton odotetaan kehittyvän nykyisistä ID 3:sta tai ID 4:stä pikemminkin kuin E-Up:sta. Tuleeko nyt aiemmin VW-konsernin joulukortissa esitetty mahdollinen ID 1? Ensiesittelyajankohdaksi veikataan 2023 tai 2024.

(Vogel)