MAN - Vaihtoautot

Helsingin Vuosaaren sataman ja Saksan satamien välillä seilaa Itämerta pitkin molempiin suuntiin noin 500 rahtialusta vuodessa. Suomesta Saksaan viedään pääosin metsäteollisuuden ja muun teollisuuden tarvikkeita, jotka vastaanotetaan Travemünden, Rostockin, Hampurin ja Bremerhavenin satamissa. Saksasta Suomeen puolestaan tuodaan meriteitse erityisesti päivittäiskauppatavaroita ja elintarvikkeita, kuten vihanneksia ja hedelmiä.

Suomen ja Saksan välisestä liikenteestä vastaavat rahtilaivat ovat konttialuksia ja roro-aluksia, joissa lasti kulkee pyörillä rekkojen ja trailereiden kyydissä. Yhteensä satamien välillä kuljetetaan vuosittain huimat 3,5 miljoonaa tonnia tavaraa.

- Saksa on aina ollut yksi tärkeimmistä kauppakumppaneistamme ja välillämme ovat aina olleet hyvät yhteydet. Vuosaaren sataman tehokkaat logistiikkapalvelut tekevät yhteistyön sujuvaksi. Helposti navigoitava meriväylä johtaa suoraan avomerelle ja satamasta on hyvät liikenneyhteydet sekä maantie- että junakuljetuksille ympäri Suomen, Vuosaaren sataman johtaja Jukka Kallio kertoo.

Hangon satama on nousemassa kovaksi kilpailijaksi Vuosaaren satamalle Suomen ja Saksan välisessä kauppamerenkulussa. Hangon satamasta on lyhyemmät ja nopeammat yhteydet Saksan satamiin kuin Vuosaaresta.