Kansainvälisen Vuoden kuorma-auton raadin puheenjohtaja Gianenrico Griffini sanoi palkintoa Karin Rådströmille luovuttaessaan: - Mercedes-Benz Trucks suunnitteli eActros 600:n alusta alkaen sähköautoksi. Tämä ratkaisu ja päätös on tuottanut huippuluokan ajoneuvon, joka pystyy suorittamaan monenlaisia pitkän matkan kuljetustehtäviätehtäviä.
Mercedes Benz eActros 600 valittiin ITOY-asiantuntijaraadin toimesta Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2025! Arvonimen käyttöoikeus ja siitä kertova palkinto luovuttiin Karin Rädströmille, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja, ”Stars of the Year”- gaalajuhlassa Hannoverissa.
ITOY-raadin puheenjohtaja Gianenrico Griffini luovutti 16.syyskuuta IAA TRANSPORTATION 2024- tapahtuman "Vuoden tähdet" -gaalaillassa Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådströmille erittäin halutun International Truck of the Year -palkinnon tyylitellyn ohjauspyörän muodossa.
Saksalaisen kuorma-autovalmistajan uusi raskas sähköauto (BEV) kävi kovaa kilpailua ”kuorma-autoteollisuuden Oscarista" tämän vuoden kilpailussa ja loppuäänestyksessä.
Volvo Trucksin uusi Aero-sarja joko sähkö- ja perinteisellä voimalinjalla varustettu sijoittui äänestyksessä toiseksi. Pronssilla palkittiin Ivecon uusi sähkökäyttöinen S-eWay -vetoauto. Tuomariston ratkaisu tarkoittaa käytännössä sitä, että ITOY-kilpailun kolme ensimmäistä sijaa menivät tänä vuonna sähkökäyttöisille ajoneuvoille.
Sähköauto voitti nyt vasta toisen kerran "Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auto" -palkinnon, jota on jaettu vuodesta 1977 alkaen. Volvo FH Electric, International Truck of the Year 2024, oli ensimmäinen raskas sähköauto, jonka onnistui voittaa autoteollisuuden korkealle arvostama ITOY-arvo.
Äänestysvaiheeseen asti edenneellä tämän vuoden ehdokaslistalla seitsemästä kilpailijasta viisi oli jo paikallisesti päästöttömiä sähkömalleja.
Tämä tarjoaa tukea sille, että kuljetusalan käyttövoimamuutos on selvästi vauhdittumassa. IAA-Transportation tapahtuman aikana autoteollisuuden – ja autonvalmistajien kanssa käydyissä keskusteluissa kävikin ilmi, että eurooppalaisten kuljetusyritysten kiinnostus uuteen, paikallisesti päästöttömään teknologiaan on vihdoin herännyt.
Koko Euroopan kattanut, seitsemän viikon megakiertue osoitti vakuuttavasti, että eActros 600 -vetoautolla varustettu yhdistelmä, jonka kokonaismassa oli 40 tonnia kykenee suoriutumaan yli 500 kilometrin taipaleista ilman välilatausta.
Testikierros
Voittaja, Mercedes-Benz eActros 600 ehätti menneenä kesänä suorittaa yli 15 000 kilometrin mittaisen testikierroksen ympäri Eurooppaa matkallaan kohti tämän vuoden ITOY-mestaruutta. Lukuisat ITOY-toimittajat, joille tarjoutui mahdollisuus käytännössä osallistua kesän eActros 600:n megatestikierrokseen, ylistivät uuden ProCabinin edistynyttä aerodynamiikkaa. ProCabinin ulkoneva etuosa ja sileät, kaarevat pinnat täysin uudella muotoilukielellä on kerrottu parantavan ilmanvastusta yhdeksällä prosentilla saksalaisvalmistajan nykyiseen malliin verrattuna.
ITOY-raadin jäsenet kiittivät myöskin voimanlinja, joka perustuu kahdella sähkömoottorilla varustettuun e-akselistoon ja kolmeen LFP-akkupakkaukseen, joista jokaisen teho on 207 kWh. Kolmella vaihtoehtoisella ajo-ohjelmalla varustettu voimansiirto mahdollistaakin käytännön toimissa tasaisen kiihtyvyyden hiljaisessa, tärinättömässä työympäristössä.
Yhteenvetona kansainvälisen vuoden kuorma-auton tuomariston puheenjohtaja Gianenrico Griffini sanoi: "Mercedes-Benz Trucks suunnitteli eActros 600:n sähköautoksi alusta alkaen. Tämä päätös on tuottanut huippuluokan sähköauton, joka pystyy suorittamaan monenlaisia pitkän matkan tehtäviä."
(Martti Peltonen)