Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry teki Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt yhdeksännen kerran. Se tarkoittaa, että ensi vuonna on syytä pieneen juhlaan, kun valinta tehdään kymmenennen kerran.
Tuomariston muodostavat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 54 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Tarkkaan ottaen sääntöjen mukaan toisen kierroksen äänestykseen voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka äänestävät ensimmäisellä kierroksella. Yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja korkeasta moraalista kertoo se, että moottoripyöristä ja raskaammasta kalustosta kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet seniorijäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Kaikki 30 ehdokasta olivat tuomareiden koeajettavina Nummelassa 2. marraskuuta. Jokainen tuomari valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Jo jatkoon pääseminen oli saavutus, sillä vain äänen tai kahden päähän finaalista jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Yhtä lukuun ottamatta kaikki 30 ensimmäisellä kierroksella mukana ollutta ehdokasta saivat ääniä.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan halvimmista ehdokkaista Škoda Fabia pääsi finaaliin ja Dacia Jogger jäi vain yhden äänen päähän finaalipaikasta. Toisaalta yksi kalleimmista ehdokkaista, Mercedes-Benz EQE, oli mukana loppukilpailussa. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko. Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, kunnes kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona. Škoda Fabian saa ainoastaan bensiinimoottorisena, eikä voimalinjassa ole mitään sähköapuja.
Toisen Nummelassa järjestetyn koeajopäivän jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Äänestys oli VAS-historian tasaisin, mikä näkyy myös voittojen jakaumassa. Kia Niro sai niitä eniten (13), toisena oli Volkswagen ID. Buzz (11) niukasti ennen Renault Megane E-Techiä (10). Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin Mercedes-Benz EQE.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:
1. Kia Niro (154 p.)
2, Mercedes-Benz EQE (147 p.)
3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
5. Škoda Fabia (118 p.)
6. Opel Astra (106 p.)
Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Jokaiselle jotakin eli kolme sähköistettyä voimalinjaa, jotka kaikki toimivat mainiosti.”
”Moderni muotoilu, hyvät sisätilat ja mukava kyyti nostavat Niron haluttavuuden uudelle tasolle. Kolme eri sähköistettyä voimalinjaa eri hintaluokissa antaa valinnanvaraa.”