Vuoden Auto Suomessa 2022 on Škoda Enyaq.
Vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle hyväksyttiin mukaan 27 ehdokasta. Toiselle kierrokselle eli finaaliin jatkoi kuusi uutuutta, joista peräti neljä oli sähköautoja. Tasaväkinen kamppailu voitosta käytiin polttomoottorisen Mercedes-Benzin C-sarjan ja sähköauto Škoda Enyaqin välillä, ja taisto päättyi jälkimmäisen voittoon.
Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsi kahdeksannen kerran Vuoden Auton Suomessa. Tuomareina ovat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 55 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Yhdistyksen kuorma-autoista ja moottoripyöristä kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet jäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun alun 2020 jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2021 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit, jotka olivat tuomariston koeajettavana Nummelassa marraskuun alussa. Tuomaristona toimineet AuLin jäsenet valitsivat kukin mielestään kuusi tärkeintä uutuutta. Äänet laskettiin yhteen ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Automarkkinoiden nopeasta muutoksesta kertoo hyvin se, että ensimmäisellä kierroksella yli puolet (14) oli sähköautoja. Kaikki mukana olleet ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Uutuusanti oli niin mainio, että kuuden parhaan valinta oli vaikeaa.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan finaaliin päässeiden kannoilla olivat sekä halvin ehdokas, Dacia Sandero, että kallein ehdokas, Mercedes-Benz EQS. Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen painottaa tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Finaalikierrokselle edenneet kuusi ehdokasta (neljä sähköautoa ja kaksi lataushybridinä saatavaa polttomoottorista autoa), vietiin vielä marraskuun lopulla Nummelaan perusteellista tutustumista varten. Sen jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat toisessa äänestyksessä ehdokkaille 15 ääntä.
Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä. Äänestyksessä kärkikaksikko, Škoda Enyaq ja Mercedes-Benzin C-sarja nousi muiden yläpuolelle. Kia EV6, Polestar 2 ja Hyundai Ioniq 5 muodostivat tiiviin kolmikon, jolle Peugeot 308 jäi vähän.
Škoda Enyaq keräsi tuomareilta eniten ykkössijoja (18), mutta Mercedes-Benzin C-sarja sai vain kaksi vähemmän. Ykkössijoilla mitaten kolmas oli Peugeot 308 ennen Polestar 2:ta.
Vuoden Auto Suomessa 2022 -lopputulokset
1.Škoda Enyaq (184 p.)
2. Mercedes-Benz C-sarja (174 p.)
3. Kia EV6 (124 p.)
4. Polestar 2 (122 p.)
5. Hyundai Ioniq 5 (119 p.)
6. Peugeot 308 (102 p.)
Škoda teki huikean hattutempun, sillä se voitti Vuoden Auto Suomessa -tittelin jo kolmantena peräkkäisenä vuonna. Edelliset voittajat olivat Škoda Octavia (2021) ja Škoda Kamiq (2020).
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Paras uusi sähköauto oman konserniperheensä sisällä. Miellyttävä kokonaisuus, josta ei ergonomian, tilojen tai ajo-ominaisuuksien puolesta löydy oikein mitään moitittavaa. Enyaq on oikeastaan suosikkini Vuoden Autoksi, mutta ei kai Škoda voi voittaa ihan joka vuosi edes Suomessa?”
Edellisten vuosien voittajat
2021: Škoda Octavia
2020: Škoda Kamiq
2019: Ford Focus
2018: Seat Ibiza
2017: Volvo S90/V90
2016: Opel Astra
2015: Volkswagen Passat