Volvo Lastvagnar introducerar nya funktioner som hjälper förare att spara bränsle även när farthållaren inte är aktiverad. Lanseringen av uppgraderade D13-dieselmotorer till Euro 3, Euro 4, Euro 5 och EEV-marknaderna, tillsammans med den nya mjukvaran, möjliggör bränslebesparingar på upp till 3% enligt Volvos pressrelease.
Den nya funktionen heter Volvo Torque Assist och är avsedd att minska bränsleförbrukningen genom att ge effektivare körning när farthållaren är avstängd vid långdistansoperationer.
– Vi har sett att det finns ett behov av att hjälpa förare att spara bränsle även när farthållaren inte kan användas. I-Cruise, vår intelligenta cruise control, är fortfarande det bästa sättet att optimera bränsleförbrukningen, men ibland kan det inte vara tillämpligt. På så sätt kan vi hjälpa föraren att minska bränslekostnaderna i sådana körsituationer, säger Peter Hardin, produktchef för Volvo Trucks.
Volvo Torque Assist är konstruerad för att ge mer bränsleeffektiv körning genom att automatiskt anpassa truckens vridmoment och acceleration till vägtoppografi, lasten och hastigheten ändras. Funktionen är endast aktiv när du kör utan att använda farthållare.
En annan stödfunktion håller mängden injicerat bränsle konstant efter att motorns ”gröna område” har passerat. Den något lägre prestandan kompenseras av förbättrad bränsleekonomi.
Pedalläget har också omkalibrerats. En mindre känslig pedal skapar en mjukare vridmomentutveckling, vilket i sin tur gör att körningen av lastbilen lättare kan anpassas för lägre förbrukning.
– Förare som är mindre skickliga i ekonomisk körning vinner mer med den här uppgraderingen än de som redan har den körstilen, förklarar Peter Hardin. Den nya mjukvaran ger också ett mer signifikant resultat med tunga laster, många lutningsändringar eller stora varvtal, medan förare som transporterar lättare laster med konstant fart på platta vägar sparar mindre bränsle. I fälttester har vi faktiskt sett exempel på en större potential för besparingar än 3%.
Uppgraderad maskinvara
Hårdvaruuppgraderingarna i Euro 6 Step D-versionerna av D13-motorn, som släpptes tidigare 2019, används också för att höja standarden på Euro 3 till 5-motorerna. Den inre friktionen har minskat med nya cylinderkedjor och nya V-formade oljeskrapringar. Turboffektiviteten har förbättrats och motorns styrsystem uppgraderas till en nyare version med bättre kapacitet.
Sammantaget sparar dessa maskinvaruuppgraderingar cirka 1% bränsle, medan bränslebesparingspotentialen för den nya mjukvaran beror på förarens erfarenhet och driftsförhållandena.
(Trailer.se)