Volvo on tuonut Suomeen ensimmäistä kertaa raskaan runkoliikenteen kuljetuksiin sopivan LNG-käyttöisen ajoneuvon. Vuoden 2017 lopulla julkaistu Volvo FH LNG tarjoaa konkreettisen vaihtoehdon dieselajoneuvoille pitkän matkan ajoon, myös täysperävaunun vetoon. Nesteytetty maakaasu eli LNG, on puhtaana ja kustannustehokkaana vaihtoehtona yleistymässä Suomen maanteillä raskaassa liikenteessä.
- Uusien Volvo FH LNG -kuorma-autojen ajosta syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat vähintään 20 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvat. Uuden mallin kysyntä on yllättänyt positiivisesti ja ensimmäiset tilaukset ovat jo lähteneet tehtaalle, sanoo Volvon palvelutuotteista vastaava Vesa Soppi.
Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG -kuorma-auto tankattiin Gasumin Turun kaasuasemalla. Ruotsin Göteborgissa valmistettavaa kaasukäyttöistä 6x2 -rahtiautoa voi tilata Suomessa Volvo Finland AB:n jälleenmyyjiltä.
LNG-ajoneuvoja voi tankata Gasumin LNG-tankkausasemilla, joita Suomessa on tällä hetkellä neljä: Helsingissä, Vantaalla, Turussa sekä Jyväskylässä. Gasum on sitoutunut panostamaan vähäpäästöisen liikennekaasumarkkinan kehittämiseen. Kaasutankkausasemaverkosto tuleekin kasvamaan tänä vuonna usealla asemalla. LNG-tankkausasemia on suunnitteilla muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle. Gasumin tavoitteena on laajentaa LNG-tankkausasemaverkostonsa myös Ruotsiin ja Norjaan tämän vuoden aikana. Kaasuasemaverkoston laajentamisella pyritään vastaamaan raskaan kaluston kysynnän kasvuun koko Pohjoismaissa.
Ajoneuvoliikennerekisterin tilastojen mukaan Suomessa on käytössä yli 4 600 kaasukäyttöistä ajoneuvoa. Kaasukäyttöisten ajoneuvojen määrä on kasvanut noin 1 000 ajoneuvolla vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana.