MAN - Vaihtoautot

Ensimmäiset sähköiset kaksinivellinja-autot, jotka on johdettu uudesta Volvo BZR -alustasta (julkaistiin maaliskuussa 2024), validoidaan kokeilla Latinalaisessa Amerikassa. Bussit liikennöivät Curitibassa, Brasiliassa, Kolumbian Bogotássa ja Mexico Cityssä, Volvo Buses toteaa lehdistötiedotteessa.

Kaksinivelinen runko on rakennettu BZR-elektromobiliteettialustalle. 28 metrin korilla kuljetuskapasiteetti on jopa 250 matkustajaa.

Kaupallisen lanseerauksensa aikaan sähköinen kaksinivelbussi valmistetaan Volvon teollisuuskompleksissa Curitibassa, ja sitä voidaan viedä useisiin maihin, joissa on BRT-järjestelmiä käyttäviä kaupunkeja.

Vuonna 2021 Volvo Buses oli ensimmäinen eurooppalainen linja-autovalmistaja, josta tuli ZEBRAn kumppani. Se on laaja yhteistyö, jonka tavoitteena on nopeuttaa päästöttömien linja-autojen käyttöönottoa Latinalaisen Amerikan suurimmissa kaupungeissa. Tuolloin täsmennettiin, että kysyntään oli tarkoitus vastata e-bussin alustalla BZL, jonka kohdemarkkinana on Latinalainen Amerikka. 7900 Electric oli jo pilotoitu Mexico Cityssä. 

Sähköinen kaksinivelväylä on varustettu kahdella 200 kW sähkömoottorilla, yhteensä 400 kW. Siinä on myös kaksinopeuksinen automatisoitu vaihteisto, joka perustuu Volvo I-Shift -vaihteistoon.

Kokonaislatausaika vaihtelee 2-4 tunnin välillä, mutta akun kapasiteettia ei ole määritelty. Lisäksi rungon katolle on mahdollista asentaa laturi nopeaa latausta varten.

Sähkökäyttöinen kaksinivelbussi "säilyttää edeltäjänsä dieselin perinteiset ominaisuudet. Sama äärimmäisen vankka ja suurikapasiteettinen alustarunko, akselit ja jousitus, mutta nyt Volvon sähköisellä voimansiirrolla”, valmistaja kertoo.

"Näillä busseilla varustettu BRT pystyy kuljettamaan saman määrän matkustajia kuin metrojärjestelmä, mutta toteutus- ja käyttökustannukset ovat äärettömän paljon pienemmät ja päästöttömät", sanoo André Marques, Volvo Buses Latin America -liiketoiminnan johtaja.

"Yhdistämme diesel-kaksinivellinja-autojemme vanhan mekaanisen perustan uusimpaan Volvon sähköbussiteknologiaan", sanoo Alexandre Selski, Volvo Buses Latin America -liiketoiminnan johtaja. Ja lisää: "Alusta lähtien Volvon kaksinivelbussi on aina tuonut korkean hyötysuhteen, kuljettaen enemmän matkustajia pienemmillä päästöillä. Nyt 100-prosenttisesti sähköajoneuvoilla aiomme nollata kasvihuonekaasut kokonaan."

(SustainableBus)