Volvo Trucks on tehnyt sopimuksen norjalaisen Brønnøy Kalk AS ‑yhtiön kanssa ensimmäisestä autonomisesta kaupalliseen käyttöön tarkoitetusta kuljetusratkaisusta, jolla ajetaan kalkkikiveä avolouhokselta läheiseen satamaan.
Brønnøy Kalk AS ‑yhtiölle toimitettavassa ratkaisussa kalkkikiveä kuljetetaan kuudella itseohjaavalla Volvo FH ‑kuorma-autolla viiden kilometrin matka tunneleissa varsinaisen louhoksen ja murskaimen välillä. Ratkaisua on testattu onnistuneesti, testejä jatketaan koko vuoden 2018 ajan, ja ratkaisu on täydessä toimintakunnossa vuoden 2019 loppuun mennessä.
Tämä sopimus on jatkoa viimeaikaisille onnistuneille automaatioprojekteille, jotka on toteutettu kaivostoiminnan, sokeriruo'on korjuun ja jätehuollon alueella. Eräässä mielessä tämä kaupalliseen käyttöön tarkoitettu ratkaisu on kuitenkin Volvo Trucksille ensimmäinen laatuaan. Brønnøy Kalk ei nimittäin hanki pelkkiä itseohjaavia kuorma-autoja vaan kokonaisen kuljetusratkaisun – joka on tässä tapauksessa tarkoitettu kalkkikiven kuljettamiseen kahden kuljetuspisteen välillä.
- Tämä on meille tärkeä askel. Pyrimme parantamaan tehokkuutta ja tuottavuutta johdonmukaisesti pitkällä aikavälillä ja ottamaan hyödyn irti teknologian ja digitaalisten ratkaisujen tuomista uusista mahdollisuuksista. Etsimme luotettavaa ja innovatiivista kumppania, jolle kestävä kehitys ja turvallisuus ovat yhtä tärkeitä kuin meille. Autonominen ratkaisu parantaa merkittävästi kilpailukykyämme maailmanmarkkinoilla. Kilpailu alalla on kovaa, kertoo louhoksen toimitusjohtaja Raymond Langfjord.
- Olemme ylpeitä siitä, että voimme toimittaa autonomisen ratkaisun, joka vastaa asiakkaidemme haasteisiin niin turvallisuuden, luotettavuuden kuin kannattavuudenkin puolesta. Kuljetusalan tarpeet muuttuvat jatkuvasti ja nopeassa tahdissa kaikkialla maailmassa, ja alalla kaivataankin kipeästi uusia ja kehittyneitä ratkaisuja. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä sellaisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, joilla tähän kysyntään voidaan vastata, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.
- On hienoa olla vihdoin tilanteessa, jossa voimme aloittaa autonomisten ratkaisujen toteuttamisen käytännössä, Volvo Trucksin autonomisten ratkaisujen osaston johtaja Sasko Cuklev kertoo. Koska kyseessä on rajattu alue ja vakioreitti, voimme hyödyntää ratkaisua parhaalla mahdollisella tavalla ja räätälöidä sen asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaiseksi. Tämä on ennen kaikkea yhteistyötä, jossa tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja sekä parantaa joustavuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.