Liikenneturvallisuuden ja kuljettajan työympäristön parantaminen ovat olleet Volvo Trucksin tavoitteita, kun yhtiö on kehittänyt uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Nyt julkistettavat toiminnot perustuvat palkittuun Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmään, joka tehostaa raskaiden kuorma-autojen ohjausta. Integroimalla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän muihin mukavuutta ja turvallisuutta edistäviin järjestelmiin Volvo Trucks on kehittänyt kaksi uutta kuljettajia tukevaa, onnettomuuksia ehkäisevää järjestelmää: ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering ja kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering.
– Kuvitellaan, että ajat märällä, liukkaalla tiellä ja huomaat äkkiä, että kuorma-auton takaosan pito asfaltilla alkaa pettää. Ennen kuin kuorma-auto alkaa heittelehtiä, teet maltillisen ohjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, kunnes vaara on ohi. Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering toimii juuri näin. Iso ero vanhaan on kuitenkin siinä, että järjestelmä havaitsee riskin ja auttaa vakauttamaan ajoneuvoa jo ennen kuin huomaat, että jotain on tekeillä, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist kertoo.
Toinen turvallisuusinnovaatio eli kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering avustaa kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee merkkejä kuorma-auton ajautumisesta kaistamerkintöjä kohti. Järjestelmä kääntää ohjauspyörää aavistuksen oikeaan suuntaan ja tärisyttää ohjauspyörää kevyesti, jolloin kuljettaja saa tiedon asiasta ja ajoneuvo saadaan takaisin oikealle ajolinjalle.
Näiden kahden uuden kuljettajaa tukevan järjestelmän lisäksi Volvo Trucks julkistaa nyt pitkään kaivatun toiminnon, jonka avulla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmällä varustettujen kuorma-autojen ohjauspyörän vastusta voidaan säädellä yksilöllisesti.
– Jokaisella kuljettajalla on oma käsitys siitä, kuinka kevyt tai raskas ohjausjärjestelmän pitäisi olla. Nyt jokainen kuljettaja voi asettaa ohjauspyörän vastuksen tarkalleen omien mieltymystensä mukaiseksi, jolloin ajaminen on mahdollisimman mukavaa, rentoa ja turvallista. Tämä on erittäin käytännöllinen ominaisuus – erityisesti kuorma-autoissa, joilla on useita kuljettajia, Almqvist toteaa.