MAN - Vaihtoautot

Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu neljästä raskaasta kuorma-autosta: Volvo FH, FH16, FM ja FMX. Ne uudistetaan. 

Volvo Trucks -valikoiman erilaisiin kuorma-automalleihin on saatavilla useita erilaisia ohjaamoja, ja kuorma-autot voidaan optimoida useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ohjaamo on usein kaukokuljetuksia tekevän kuljettajan toinen koti. Aluekuljetuksissa se toimii usein liikkuvana toimistona, kun taas maansiirtokäytössä olevat kuorma-autot ovat kestäviä, käytännöllisiä työkaluja. Siksi näkyvyys, mukavuus, ergonomia, melutaso, ohjattavuus ja turvallisuus olivat keskeisessä asemassa uusia kuorma-automalleja kehitettäessä. Myös kuorma-auton ulkopuolta on uusittu vastaamaan uusien kuorma-autojen ominaisuuksia ja muodostamaan houkutteleva kokonaiskuva.

Tilava ohjaamo ja parempaa näkyvyyttä – Volvo FM ja Volvo FMX
Uudet Volvo FM ja Volvo FMX saattavat näyttää jotenkin tavallisilta. Aivan, niissä on uusi ja paljolti FH:sta tuttu ja tutunnäköinen ohjaamo. Myös useat mittaristotoiminnot ovat samoja kuin isommissakin Volvo-virkaveljissä. Sisätilavuutta on lisätty kuutiometrillä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työskentelytilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.

Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä. Käyttömukavuus konenee, ja vuoteen alle saadaan lisää säilytystilaa. Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu paremmalla ääni- ja lämpöeristyksellä. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa.

Kaikissa malleissa on uusi kuljettajan käyttöliittymä
Kuljettajan alueella on aivan uusi käyttöliittymä tiedonsiirtoon ja viestien välitykseen. Se helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa ja vähentää näin stressiä ja häiriötekijöitä. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja siinä on 12-tuumainen näyttö, josta kuljettaja voi valita tarvitsemansa tiedot vaivatta milloin tahansa. Kuljettaja yltää helposti myös lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön, johon saa infotainment-järjestelmän, navigointijärjestelmän, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Parannetut turvajärjestelmät auttavat välttämään onnettomuuksia
Turvallisuutta on parannettu entisestään esimerkiksi Volvo FH:n ja Volvo FH16:n mukautuvilla kaukovaloilla. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin, joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla. Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

Tehokkaat moottorit ja vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut
Kuljetusyritykset huomioivat niin ympäristön kuin taloudenkin. Koska kaikkiin ilmastonmuutosongelmiin vastaavaa yksittäistä energianlähdettä ei ole ja koska eri kuljetussegmentit ja ‑tehtävät edellyttävät erilaisia ratkaisuja, erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja käytetään edelleen rinnakkain myös tulevaisuudessa.

Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla useilla markkina-alueilla Euro 6 -yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla. Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät. Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna. Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä "tankista pyöriin".

Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva tehokas Euro 6 -dieselmoottori. Tämä paketti säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save voivat uuden D13TC-moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 %*. .

*Polttoaineen kulutukseen liittyvä väite on laskettu vertaamalla D13TC Euro 6 Step D -moottorin Taloudellisuuspaketin (I-Save) diesel- ja AdBlue-kustannuksia D13 eSCR Euro 6 Step D -moottoriin ilman Taloudellisuuspakettia. Todelliseen polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten kuljettajan kokemus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.