Volvo Trucks lanseeraa uuden, patentoidun sähkökuorma-autojen turvatoiminnon – Active Grip Controlin. Uusi tekniikka parantaa merkittävästi vakautta, kiihtyvyyttä ja jarrutusta liukkaissa olosuhteissa.
Sähkömoottoreiden nopean reagoinnin ansiosta pyörien ja tien väliin muodostuvaa voimaa voidaan hallita hetkessä, mikä estää pyörän luistamisen.
Toiminto parantaa kiihtyvyyttä liukkaissa olosuhteissa. Testit, jotka suoritettiin kuormatulla Volvo FH Electric -yhdistelmällä matalakitkaisella pinnalla, osoittivat 45 % parannuksen täydellä kiihtyvyydellä.
”Parannus liukasta soratietä noustessa on todella vaikuttava. Uskon, että tämä lisää tuottavuutta, eikä vähiten maanrakennusalan asiakkaidemme kannalta”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin Traffic & Product Safety Director.
Mikäli kuorma-auto alkaa luistaa, useat anturit auttavat ajoneuvon ohjausjärjestelmää reagoimaan tienpinnan olosuhteisiin ja hyödyntämään ajoneuvon sähkömoottoreita, muiden apulaitteiden kanssa, auttaen kuljettajaa pysymään tiellä.
Uusi toiminto on myös suunniteltu vähentämään linkkuun menemisen ja yliohjauksen riskiä ajettaessa ilman kuormaa.
”Active Grip Controlin avulla parannamme kuljettajien kykyä ajaa vaikeilla teillä ja maastossa – jopa haastavimmissa olosuhteissa. Tämä on ainutlaatuinen toiminto, jonka Volvo Group on suojannut patentein”, Anna Wrige Berling kertoo.
Parannuksia nähdään myös jarrutettaessa, sillä toimintoa voidaan käyttää ohjattuun regeneratiiviseen jarrutukseen menemättä ABS:iin. Tämä lisää tehokkuutta, koska regeneraatioon käytetään enemmän aikaa, mikä mahdollistaa tasaisemman jarrutuskokemuksen.
Active Grip Control -toiminto on käytettävissä raskaissa Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX Electric -kuorma-autoissa, joita käytetään alueellisissa kuljetuksissa ja maanrakennuksessa. Samanlainen toiminto on myös saatavilla kuorma-autoihin, joissa on diesel- tai LNG-voimansiirto.
Volvon sähkökuorma-autojen tiedot:
- Volvo Trucksilla on kuusi täyssähköistä kuorma-automallia, jotka kattavat laajasti monenlaiset kuljetustehtävät.
- Raskaiden Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX Electric -mallien yhdistelmäpaino on 44 tonnia. Myynti on käynnissä Euroopassa ja tuotanto alkaa vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.
- Volvo FL- ja Volvo FE Electricin sarjatuotanto Euroopassa kaupunkijakelua ja jätteenkäsittelyä varten aloitettiin vuonna 2019.
- Volvo VNR Electricin tuotanto Pohjois-Amerikassa alkoi vuonna 2021.