Unicon, Tanskan suurin valmisbetonin valmistaja ja toimittaja, aikoo tehdä tähän mennessä suurimman yksityisen tilauksen sähkökuorma-autoista, jotka tulevat liikennöimään Tanskan teillä. 11 Volvo FM Electric -kuorma-auton toimitukset alkavat vuoden lopussa. Lisäksi Unicon ja Volvo Trucks ovat sopineet pitkäaikaisesta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on kehittää ja toteuttaa kokonaisia sähköisiä kuorma-auto- ja päällirakenneratkaisuja betoniteollisuuteen.
Volvo FE Electricistä saatujen hyvien kokemusten myötä Unicon ottaa nyt seuraavan suuren askeleen kohti päästötöntä jakelua ottamalla käyttöön uuden sukupolven sähköbetonikuorma-autoja, joilla on pidempi toimintasäde ja suurempi hyötykuorma. Siksi yritys aikoo tehdä maan tähän mennessä suurimman yksityisen yksittäisen tilauksen 11 Volvo FM Electric -mallista, jotka rakennetaan betonikuorma-autoiksi ja ne liikennöivät Tanskassa.
Lisäksi Unicon ja Volvo Trucks ovat solmineet pitkäaikaisesta yhteistyöstä betoniteollisuuden sähköisten ratkaisujen toteuttamiseksi ja optimoimiseksi. Yhteistyön tavoitteena on antaa Uniconille mahdollisuus ottaa käyttöön betonikuorma-autot, jotka vastaavat kaikkia tarpeita tehokasta ja kestävää valmisbetonin jakelua varten.
”Tällä suurella tilauksella ja kunnianhimoisella yhteistyösopimuksella teemme konkreettisia toimia jakelumme CO2-päästötavoitteiden eteen. Tämä korostaa selkeästi rooliamme rakennusalan edelläkävijänä sekä Tanskassa että maailmanlaajuisesti. Odotamme innolla yhteistyötä Volvo Trucksin kanssa, mikä antaa meille ainutlaatuiset mahdollisuudet kehittää yhdessä oikeat kokonaiset sähköiset kuorma-auto- ja päällirakenneratkaisut jakeluamme varten”, kertoo Christian Elleby, Uniconin Supply Chain & Procurement Director.
Iso haaste betonikuljetusten sähköistämisessä
Tanskan sähkökuorma-autojen ennätystilaus on merkittävä, sillä betoniteollisuuden raskaat ajoneuvot ovat vaikeimmin sähköistettäviä. Siksi Volvo Trucksin Tanskan toimitusjohtajan Peter Ericsonin mukaan tämä on merkittävä ja tulevaisuuteen suuntautunut yhteistyö, jolta he odottavat paljon:
”Näillä sopimuksilla otamme tärkeitä askeleita fossiilivapaiden jakeluratkaisujen laajentamisessa betoniteollisuuteen, jossa raskaiden ajoneuvojen sähköistäminen on ollut erittäin haastavaa raskaiden kuormien ja jatkuvien sekoitusvaatimusten vuoksi. Olemme iloisia, että Unicon on mukana strategisena kumppanina ja odotamme yhteistyön tuloksena paljon oppimista ja kehitystä koko toimialan hyväksi.
Virstanpylväs kohti päästötöntä kalustoa
Unicon uskoo, että sähkökäyttöiset betonikuorma-autot tarjoavat ilmeisimmän teknologian kunnianhimoisten kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämä koskee sekä valmisbetonin päästöttömän jakelun tukemista että paremman ja entistä turvallisemman työympäristön luomista rakennustyömaille.
"Uusilla sähköbetonikuorma-autoilla olemme valmiita tukemaan Tanskassa, Kööpenhaminan kaupungissa näkemiemme rakennustyömaiden, kuten myös yhä useampien urakoitsijoiden ja rakentajien päästöttömyysvaatimuksia", Christian Elleby kertoo.
Tietoja Unicon A/S:stä
- Unicon on Tanskan vanhin ja suurin valmisbetonin valmistaja ja toimittaja, jolla on 35 tehdasta ja yli 400 työntekijää eri puolilla maata. Se tuottaa vuosittain noin miljoona kuutiometriä betonia ja sillä on oma 195 kuorma-auton kalusto.
- Unicon on asettanut tavoitteeksi vähentää kalustonsa CO2-päästöjä 30 prosenttia vuonna 2025 vuoteen 2019 verrattuna. Samalla yhtiöllä on selkeä strategia saada betonikuorma-autokalusto päästöttömäksi vuonna 2035.
- Unicon on osa Aalborg Portland Groupia, jonka omistaa italialainen Cementir Holding.
Volvon sähkökuorma-autojen tiedot:
- Volvo Trucksilla on kuusi täyssähköistä kuorma-automallia, jotka kattavat laajasti monenlaiset kuljetustehtävät.
- Raskaiden Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX Electric -mallien yhdistelmäpaino on 44 tonnia. Myynti on käynnissä Euroopassa ja tuotanto alkaa vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.
- Volvo FL- ja Volvo FE Electricin sarjatuotanto Euroopassa kaupunkijakelua ja jätteenkäsittelyä varten aloitettiin vuonna 2019.
- Volvo VNR Electricin tuotanto Pohjois-Amerikassa alkoi vuonna 2021.