MAN - Vaihtoautot

Volvo Group tilittää punaisia lukemia kaikessa tuotannossaan busseja lukuunottamatta kolmannen vuosineljänneksen osalta 2024.

Euroopan kuorma-automarkkinat jatkoivat alamäessään Q3:na verrattuna korkeisiin tasoihin 2023. Kilpailu Kiinan rahtimarkkinoilla on edelleen kovaa, suuria varastoja jälleenmyyjillä ja hintakilpailua dieselkuorma-autoissa. LNG-kuorma-autojen myynti, joka on noteerannut suurinta kasvua raskaissa kuorma-autoissa, jarruuntui nousevien LNG-hintojen vuoksi. Samalla akkusähköllä kulkevien ajoneuvojen määrä kasvoi alenevien käyttökustannusten seurauksena.

Nettotilausmäärät vähenivät Q3:n aikana 8% 43 234 kuorma-autoon ja autojen toimitukset vähenivät 16% 46 266 yksikköön.

Raskaiden kuorma-autojen toimitukset vähenivät 9% ja keskiraskaiden 21% kevyiden kuorma-autojen toimitusten syöksyessä alamäkeen 61%.

Euroopassa tilausten määrä kasvoi 11% 23 546 kuorma-autoon ennen kaikkea kevyiden kuorma-autojen ansiosta. Raskaiden ja keskiraskaiden kuorma-autojen tilaukset kasvoivat 8%. Kokonaistoimitukset Euroopassa  vähenivät 24% 20 262 kuorma-autoon johtuen etenkin kevyden kuorma-autojen toimitusten pudotessa 62%.

Volvo kuorma-autojen matkkinaosiuus syyskuuhun saakka kasvoi 17,5 (17,4) prosenttiin samalla kun raskaiden sähkökuorma-autojen markkinaosuus kasvoi 49,3 prosenttiin (46,5 prosentista).

RenaultTrucks raskaiden kuorma-autojen markkinaosuus kasvoi 8,7 prosenttiin (8,6) ja sen raskaiden sähkökuorma-autojen osuus 21,1 prosenttiin (19,9).

Pohjois-Amerikassa tilausten määrä syöksyi 50% 8 614 kuorma-autoon. Kuorma-autotoimitukset putosivat 20% 12 025 kuorma-autoon.

(Transportnet.se)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!