Volvo on ilmoittanut, että se tavoittelee sähköautoilleen 50 prosentin osuutta yhtiön kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä.
Ilmoitus on jatkoa Volvon vuonna 2017 tekemälle ilmoitukselle, jonka mukaan yhtiön kaikki uudet mallit vuodesta 2019 lähtien ovat saatavilla joko kevythybridi-, plug-in -hybridi- tai sähköversioina.
Tämä tavoite asettaa yhtiön merkittäväksi tekijäksi Kiinassa, joka on maailman johtava sähköistettyjen autojen markkina-alue.
Kiinan hallituksen suunnitelmissa on, että uuden energian ajoneuvot kattaisivat yli 20 prosenttia maan vuosittaisesta automyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Tämä vastaa hallituksen ennusteiden mukaan yli seitsemää miljoonaa autoa.
– Sitouduimme viime vuonna sähköistämiseen ja aloitimme valmistautumisen polttomoottorien jälkeiseen aikakauteen. Tänään vahvistamme ja laajennamme tätä sitoutumista maailman johtavalla sähköistettyjen autojen markkina-alueella. Kiinan sähköinen tulevaisuus on samalla Volvon sähköinen tulevaisuus, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.
Volvo valmistaa tällä hetkellä Kiinassa S90- ja S90L T8 Twin Engine -malleja. Tällä viikolla maassa aloitetaan myös XC60 T8 Twin Engine -mallin tuotanto, mikä tarkoittaa, että pian Volvon kaikilla Kiinan tehtailla – Luqiaossa, Chengdussa ja Daqingissa – valmistetaan joko plug-in -hybridi- tai akkusähköautoja.
Volvo näytti esitteli Pekingin autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa ainoastaan plug-in -hybridimalleja. Volvo esitteli osastollaan myös ensimmäistä kertaa yhdessä kolme maailmanlaajuisesti saatavilla olevaa SUV-malliaan, eli XC90:n, XC60:n ja uuden XC40:n. Pekingissä sai ensi-iltansa lisäksi uuden XC40:n T5-plug-in -hybridiversio.
Uusi XC40 valittiin hiljattain Vuoden Autoksi Euroopassa 2018, ja se on kerännyt jo yli 60 000 tilausta vuoden 2017 lopulla tapahtuneen esittelynsä jälkeen, vaikka Volvo ei ole vielä avannut tilauskirjojaan esimerkiksi Kiinassa.
XC40-mallin varhainen menestys tukee Volvon odotuksia vahvasta kysynnästä Kiinassa. Näitä odotuksia tukevat myös segmentin kasvuennusteet seuraavalta viideltä vuodelta, keskiluokan väestönkasvu sekä Kiinan BKT-näkymät.
Kiina on Volvon suurin yksittäinen markkina-alue, jossa autonvalmistajan myynti kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 23,3 prosenttia. Volvon maailmanlaajuinen myynti kasvoi samalla ajanjaksolla 14 prosenttia. Volvon autojen myynti ylitti Kiinassa viime vuonna ensimmäistä kertaa 100 000 kappaleen rajan.