Viimeaikaisen tutkimuksen* mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista pitää luksustuotteita ostaessaan tuotemerkin ympäristökäytäntöjä erittäin tärkeänä tekijänä. Sama osuus ostajista haluaisi nähdä tuotteissa hiilimerkinnän, joka parantaa tuotteiden ja materiaalien ympäristövaikutusten läpinäkyvyyttä**.
Tämä tarkoittaa, että materiaalien maailma on muuttumassa, ja suunnittelijat eri puolilla maailmaa etsivät aktiivisesti korkealaatuisia, kestäviä ja vastuullisesti hankittuja materiaaleja luodessaan tulevaisuuden ylellisiä tuotteita.
Nämä ja muut johtopäätökset voi lukea uudesta The Rise of Conscious Design -raportista, jonka Volvo on laatinut yhteistyössä johtavan trendiennustusyritys The Future Laboratoryn kanssa.
Raportin julkaisu ajoittuu yhteen Volvon ilmoituksen kanssa, jonka mukaan sen uusissa täyssähköautoissa ei käytetä lainkaan nahkaa. Uusi C40 Recharge on ensimmäinen malli, joka noudattaa tätä käytäntöä.
Raportti pohjautuu moniin nykyisiin tutkimuksiin sekä eri teollisuudenalojen johtajien haastatteluihin ja tietoihin. Haastateltavina ovat esimerkiksi The Textile Exchangen johtaja ja entinen Stella McCartneyn kestävän kehityksen johtaja Claire Bergkamp, 3.1 Phillip Limin pääjohtaja Wen Zhou, Sourcemapin perustaja ja pääjohtaja Leonardi Bonnani sekä Bentu Designin perustaja Xu Gang.
Raportin päätelmät ja tiedot kuvastavat monin tavoin Volvon omaa visiota tulevaisuuden materiaaleista. Volvo julkistaa tulevina vuosina täysin uuden täyssähköautomalliston, ja se aikoo olla vuoteen 2030 mennessä pelkkien täyssähköautojen valmistaja – ja yhdessäkään näistä autoista ei ole nahkaa.
Osana tätä kunnianhimoista tavoitetta Volvo etsii aktiivisesti korkealaatuisia ja vastuullisia lähteitä monille autoteollisuudessa tällä hetkellä käytetyille materiaaleille.
“Meillä on selkeä tulevaisuuden visio, ja ensimmäinen askel on varmistaa, että käytämme kestäviä, luonnollisia ja kierrätettyjä materiaaleja. Seuraavana haasteena on muuttaa sitä, mitä teemme näillä materiaaleilla, eli valmistammeko auton osia, jotka kestävät ikuisesti tai palaavat kiertotalouteen tai takaisin maahan”, Volvon suunnittelujohtaja Robin Page sanoo.
“Valveutunut suunnittelu voi muuttaa yhteiskuntaa perustavanlaatuisesti, ja on tärkeää, että valmistajat hyödyntävät tarjolla olevia mahdollisuuksia. Valveutunut suunnittelu näyttää tietä eteenpäin ja voi muuttaa samalla maailmaa”, The Future Laboratoryn perustaja Martin Raymond toteaa.
Volvon tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 25 % uusien Volvojen materiaaleista sisältää kierrätettyä ja biopohjaista ainesta. Vuoteen 2040 mennessä tarkoituksena on olla kokonaan kiertotalouteen perustuva yritys.
Sisustuksen nahkaverhoilun sijaan Volvo tarjoaa asiakkaille vaihtoehtoja, kuten korkealaatuisia kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, jotka on valmistettu biopohjaisista ja kierrätetyistä lähteistä.
Esimerkiksi Nordico on Volvon kehittämä uusi sisustusmateriaali, joka koostuu tekstiileistä, joissa on käytetty kierrätettyä materiaalia, kuten PET-pulloja, Ruotsin ja Suomen kestävän kehityksen metsistä peräisin olevia biomateriaaleja sekä viiniteollisuudesta kierrätettyjä korkkeja. Tämä materiaali luo uusia standardeja premium-autojen sisustukselle, ja se otetaan käyttöön seuraavan sukupolven Volvoissa.
Volvo tarjoaa jatkossakin villasekoitevaihtoehtoja toimittajilta, jotka ovat saaneet vastuullisuussertifikaatin, ja haluaa varmistaa täyden jäljitettävyyden ja eläinten hyvinvoinnin villan toimitusketjussa.
* Lähde: Vogue Business Index, Winter 2020** Lähde: The Carbon Trust, 2020 YouGov Survey