MAN - Vaihtoautot

Volvo Buses lanseeraa Volvo 8900 Electricin kaukoliikenteen linja-auton, mikä laajentaa eurooppalaisen sähköajoneuvon tarjontaa kattamaan liikennöinnit kaupunkien ulkopuolella ja välillä.

Volvo 8900 Electricin ensimmäiset versiot ovat saatavilla "valituilla Euroopan markkinoilla vuoden 2025 aikana", Volvo Buses toteaa. Koot? 12 296 ja 14 896 mm.

Tulevaisuuden konsepti Volvo 8900 Electric on rakennettu äskettäin lanseeratun Volvo BZR Electric -alustalle, joka perustuu Volvo Groupin yhteiseen sähköisen liikkuvuuden arkkitehtuuriin. Volvo 8900 Electricin rungon valmistaa valittu yhteistyökumppani, MCV.

Volvo 8900 Electric valmis vuonna 2025

Uusi Volvo 8900 Electric on matalan sisääntulon sähköbussi kaupunki-, kauko- ja lähiliikenteeseen. Sitä tarjotaan sekä kaksi- että kolmiakselisina kokoonpanoina, ja pisimmälle versiolle mahtuu jopa 110 matkustajaa, johon voidaan asentaa jopa 57 istuinta. 12 metriin mahtuu 88 matkustajaa, joista 43 istuu.

Voimansiirto voidaan varustaa yhdellä tai kahdella moottorilla, jotka antavat vetotehon jopa 400 kW tai 540 hv yhdistettynä modulaariseen akkujärjestelyyn, joka on jopa 540 kWh 15 metrissä (450 12 metrin versiossa). Se liittyy matalalattiaalustaan, joka on jo päivittäisessä käytössä 25 maassa.

Volvo 8900 Electricin mukana tulee monitoimiohjauspyörä ja dynaaminen mittaristo, joka tarjoaa erinomaisen yleiskuvan tärkeistä kuljettajan tiedoista, mikä parantaa kuljettajan keskittymistä ja hallintaa.

Volvo 8900 Electricin mukana tulee kaikki Volvo Bussin aktiiviset turvajärjestelmät. Näihin kuuluu useita turvaominaisuuksia, jotka keskittyvät erityisesti haavoittuvien tienkäyttäjien, kuten pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden, suojaamiseen. Yksi esimerkki on Volvon törmäysvaroitusjärjestelmä: "Se ei reagoi ainoastaan ajoneuvoihin, mikä on lakisääteinen vaatimus, vaan myös jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Turvajärjestelmät ylittävät uudet EU-määräykset sekä useimpien EU:n ulkopuolisten maiden lakivaatimukset”, Volvo korostaa.

Maaliskuussa 2023 Volvo Buses ilmoitti päätöksestään lopettaa kokonaisten kaupunki- ja linja-autojen tuotanto Euroopassa. Sitten yritys oli allekirjoittanut aiesopimukset MCV:n kanssa kaupunki- ja kaukoliikenteen linja-autojen korien valmistuksesta ja Sunsundeguin kanssa turistibussien valmistuksesta. MCV:n kanssa allekirjoitettu lopullinen sopimus sisälsi "sähköbussin kaukoliikenteeseen" kehittämisen.

"On loogista sisällyttää sähköistetyt ratkaisut kaukoliikenteeseen, joukkoliikenteeseen ja lähiliikenteeseen. 8900 Electric on tärkeä askel pyrkimyksissämme tarjota tehokkaita ja kestäviä ihmiskuljetusratkaisuja”, sanoo Thomas Nylund, Volvo Buses Europen johtaja.

”Euroopassa sähköautoilu kasvaa edelleen, ja Volvo Busesilla olemme keränneet yli vuosikymmenen omakohtaisen kokemuksen yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Volvo 8900 Electricin lanseerauksen myötä olemme vakuuttuneita siitä, että meillä on nyt tuote, joka on pitkän aikavälin ratkaisu asiakkaille”, Thomas Nylund lisää.

(SustainableBus)