
Volkswagen Truck & Bus on aloittanut ensimmäisten e-Volksbus 22L:n sähköbussien toimitukset Brasiliassa samalla, kun yritys saavuttaa ennätykselliset 1,25 miljoonaa valmistettua ajoneuvoa. Rajan ylittävä ajoneuvo oli itse asiassa e-Volksbus
Volkswagen Truck & Bus (VWTB) astuu virallisesti sähkötoimisten kaupunkibussejen markkinoille aloittamalla e-Volksbus 22L:n toimitukset.
Marraskuussa Brasilia sitoutui yhdessä Meksikon kanssa sallimaan vain nollapäästöisten keski- ja raskaan kaluston ajoneuvojen myynnin viimeistään vuoteen 2040 mennessä, välitavoitteena vähintään 30 % uusista myynneistä vuoteen 2030 mennessä. Samalla on perustettu 80 miljoonan euron Brasilian E-Bus Luotonparannusrahasto nopeuttamaan sähköbussien käyttöönottoa eri kaupungeissa.
E-Volksbus 22L on suunniteltu kaupunkikäyttöön, ja se on tarkoitettu enintään 82 matkustajalle enintään 13,2 metriä pitkässä bussikorissa. Se antaa jopa 250 kilometrin ajomatkan 12 akkuyksikön järjestelmän voimalla, joka on jo käytössä Volkswagenin e-Delivery sähkökuorma-autoissa.
E-Volksbus 22L:n ensimmäinen tuotantosarja koostuu 100 yksiköstä. Ensimmäiset toimitukset ovat jo käynnistyneet, ja kuljetusoperaattori Transpass on hankkinut 50 ajoneuvoa käyttöönsä São Paulossa. Sama kaupunki saavutti 1 000 sähköbussin rajan kiitos 60 yksikön Eletra-toimituksen.
Loppuyksiköt on suunniteltu jaettaviksi muille joukkoliikenneoperaattoreille tammikuusta 2026 alkaen.
São Paulon metropolialueen lisäksi e-Volksbusia otetaan asteittain käyttöön muissa brasilialaisissa kaupungeissa, mukaan lukien Resende, jossa sijaitsee Volkswagen Truck & Busin tuotantolaitos. Ensimmäinen yksikkö, joka on tarkoitettu Rio de Janeiron osavaltion eteläosaan, on määrä ottaa käyttöön Resendessä, missä sen tulee operoimaan Viação Princesinha do Vale.
Huhtikuusta lähtien e-Volksbus 22L:ää on arvioitu päivittäisessä käytössä São Paulossa, keräten operatiivisia tietoja ajoneuvon suorituskyvyn, tehokkuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi. Valmistajan mukaan näiden kokeiden tulokset tukivat suoraan siirtymistä pilottikäytöstä kaupalliseen käyttöönottoon.
Ajoneuvotoimitusten ohella VWTB on lanseerannut erityisen teknisen tuen ja jälkimarkkinointiohjelman, joka on räätälöity sähköbussien käyttöön. Yhtiö on tarjonnut asiakkaille suoraa operatiivista ohjausta, joka kattaa latausstrategiat, ajoneuvon käytön ja huoltotoimenpiteet, jotka voidaan suorittaa operaattorin varastoissa.
Myyntiverkosto on valmisteltu sähköbussien huoltamiseen, ja varaosien saatavuus on keskeinen osa tukitarjousta. Huoltopaketit räätälöidään yksittäisten käyttötapojen mukaan tavoitteenaan maksimoida ajoneuvojen saatavuus ja operatiivinen jatkuvuus. Telemetriatiedot ja lataussuunnitelmien optimointi ovat osa jatkuvaa asiakastukikehystä.
Roberto Cortes, VWTB:n toimitusjohtaja, toteaa: “Olemme testausjakson aikana olleet hyvin aktiivisia ja ylläpitäneet tiiviitä suhteita asiakkaisiin. Koulutuksen lisäksi VWTB:n tiimi tarjoaa telemetriatietoja ja valvoo tarkasti bussien lataussuunnitelmien muodostamista ajoneuvojen käytön optimoimiseksi. Olemme luomassa uutta alan viitekehystä palveluille markkinoilla.”
(Sustainable Bus)


