Volkswagen T6.1 -mallisto saapui Suomeen ja on nyt myynnissä. Uusiutuneessa mallistossa edelleen myös henkilöautoversiot Transporter Kombi, Caravelle ja Multivan.
Uudistuneet Volkswagen Transporter, Caravelle ja Multivan -mallit ovat digitaalisempia kuin ennen. Ne ovat tilavia, monikäyttöisiä ja luotettavia. Uudistuneen 6.1 -malliston rakenne pysyy ennallaan ja mallistovalikoimassa säilyvät Transporter-umpipakettiautot, Transporter-alustapakettiautot, Transporter Kombi -henkilöautot, sekä Caravelle Trendline- ja Comfortline-varustelutasoilla ja Multivan Comfortline- ja Highline-varustelutasoilla.
Volkswagen T6.1 -mallit on varustettu 2,0 TDI -dieselmoottorilla ja ne ovat saatavilla neljällä eri tehoversiolla – 66 kW (90 hv), 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja huippuversio 146 kW (199 hv). Vaihteisto- ja vetotapavaihtoehdot ovat mallista riippuen 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ja etuveto, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto joko etu- tai 4MOTION-nelivedolla varustettuna tai 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto joko etu- tai 4MOTION-nelivedolla varustettuna. Kaikki moottorit täyttävät uusimman Euro 6d TEMP-EVAP-ISC -päästöstandardin.
Volkswagen T6.1 -mallien vakiovarustelu on entistä kattavampi. Täysin uudelleen suunniteltu ohjaamo tulee saataville ensimmäistä kertaa täysin digitaalisena. Digitaalisen mittariston näkymää on helppo muuttaa uuden monitoimiohjauspyörän kautta. Ohjaamon tilaratkaisuja on myös uusittu kautta linjan sisältäen mm. uusia säilytyslokeroita, mukinpitimiä ja isomman älypuhelimen säilytystilan. Transporter ja Caravelle T6.1 -malleissa on ensimmäistä kertaa käytössä sähkömekaaninen ohjaustehostin. Saatavilla olevien kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on myös kasvanut – mm. liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, pysäköintiavustin, kaistanpito- ja kaistanvaihtoavustin ja perävaunun peruutusavustin.
Kaikissa malleissa on uutena vakiovarusteena mm. Radio "Composition Color" 6,5" kosketusnäytöllä, App-Connect ja WeConnect-palvelut, vakionopeudensäädin, sivutuuliavustin (umpinainen korirakenne) ja H7-ajovalot päiväajovaloilla sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla.
Lisävarusteena saatavilla on mallista riippuen mm. adaptiivinen vakionopeudensäädin, mukautuva alustasäätö DCC ja ajoprofiilin valinta ”Drive Select”, led-ajovalot ja -päiväajovalot sekä led-takavalot, Radio-Navigointilaite ”Discover Media”, monitoiminäyttö ”Premium” värinäytöllä ja kuljettajan väsymyksen tunnistuksella tai täysin digitaalinen mittaristo, lämmitettävä tuulilasi sekä uutena varusteena polttoainekäyttöisen vesilisälämmittimen ja seisontalämmittimen yhdistelmä ajastimella ja kaukosäätimellä.
Lanseerauksen yhteydessä autoon on tarjolla veloitukseton Ajotietopalvelu. Erillistä sovellusta käyttämällä voidaan seurata mm. auton kunto- ja huoltotietoja, omia ajoja, ajotapaa ja polttoaineenkulutusta. Sovelluksen avulla saa myös tarvittaessa välitöntä apua auton merkkivalojen etäluvun avulla.
Lanseerausvaiheessa on saatavilla myös uudenlaiset talvirenkaat (Continental), jotka on suunniteltu nimenomaan Hyötyautoille. Näissä talvirenkaissa on uusi optimoitu kumiseos ja pintakuvio sekä kovennetut nasta, jotka tarjoavat erinomaista turvaa Suomen talviolosuhteisiin.
Ensimmäiset uudet Volkswagen T6.1 -mallit ovat jo saapuneet Volkswagen-jälleenmyyjille.
Volkswagen T6.1 -malliston hinnastot ja lisävarustehinnastot.
Vuosi 1949 – tästä kaikki alkoi
Volkswagen T1:n tuotanto alkoi marraskuussa 1949 ja auto ensiesiteltiin lehdistölle 12.11.1949.
Lehdistö otti uutuuden innostuneena vastaan sillä T1 oli virtaviivaisempi ja paremmin viimeistelty kuin kilpailijansa. Se oli poikkeava myös rakenteen tasapainoisuuden ansiosta. Transporter-historiikissa todetaan seuraavaa: ”Kilpailijat alkoivat näyttää toivottoman vanhanaikaisilta, koska niiden kulmikas ulkomuoto ja tehottomat kaksitahtimoottorit kuuluivat menneisyyteen.” Uutuuden ylivoimaisista ominaisuuksista kerrottiin myös omistajan käsikirjassa: ”Lyömättömät ajo-ominaisuudet ja poikkeuksellinen kiihtyvyys.”
Volkswagen T1:n eri versiot palvelivat jo silloin montaa käyttötarkoitusta. Niitä oli ambulansseina, poliisiautoina, takseina ja orkesterien kuljetusvälineinä sekä SA-kilpisinä armeijalla ja leijona-kilpisinä muilla valtion laitoksilla ja Transporteria pystyi myös rakentamaan monin eri tavoin.
Ensimmäisenä vuonna T1:tä valmistettiin 8 autoa – 6 pakettiautoa, 1 Kombi ja 1 pikkubussi. Vuoden 1950 lopussa tuotanto oli jo yli 8 000 autoa. Suomeen ensimmäiset T1-pakettiautot toimitettiin vuonna 1950. Volkswagen T1 ja T2 -mallistoon kuuluvia matkailuautoja nimettiin mm. Euroopan kauneimpien kaupunkien mukaan ja T2-mallistosta löytyy myös Helsinki-nimen saanut malli.
Vuosi 2019 – markkinajohtaja Suomessa
Nyt 70 vuotta myöhemmin Volkswagen Transporterin kuudennen sukupolven uudistunut mallisto on saapunut Suomeen.
Vuoden ensimmäisen kymmenen kuukauden aikana Suomessa on rekisteröity 12 555 pakettiautoa. Volkswagen on pakettiautojen markkinajohtaja Suomessa 23,9 % markkinaosuudella. Volkswagen jatkaa sekä automaattivaihteisten että nelivetoisten pakettiautojen selkeänä markkinajohtajana. Volkswagenin markkinaosuus automaattivaihteisissa pakettiautoissa on 35,5 % ja nelivetoisissa pakettiautoissa 45,6 %.
Suomen ostetuin yhtä korimallia edustava pakettiautomalli on tänäkin vuonna ollut Volkswagen Transporter 1 873 rekisteröinnillä. Transporterin markkinaosuus kaikista Suomen pakettiautoista on 14,9 % ja Volkswagen Transporter on myös sekä nelivetoisten että automaattivaihteisten pakettiautomallien markkinajohtaja.