Volkswagen-konserni odottaa voittojensa laskevan edelleen tärkeimmällä yksittäisellä markkinallaan Kiinassa tänä vuonna kireän kilpailun jatkuessa. Vuonna 2024 siellä sijaitsevien yhteisyritysten suhteellinen liiketulos on todennäköisesti vain 1,5-2 miljardia euroa, DAX-ryhmän keskiviikkona analyytikoille antaman esityksen mukaan.
Kiinan yhteisyritysten suhteellinen liiketulos laski viime vuonna noin viidenneksen 2,62 miljardiin euroon. Tänä vuonna on pelättävä vielä runsaan 40 prosentin laskua.
Vuonna 2023 ydinbrändi VW Passenger Cars joutui luopumaan asemastaan kansantasavallan markkinajohtajana sähköautojen valmistajalle BYD:lle, koska kiinalaiset myivät autonsa markkinoille korkeilla alennuksilla ja ravistivat siten markkinoita. Kiinan toimintatulokset voivat silti olla vaikuttavat haastavassa ympäristössä, VW sanoi esityksessä. Polttomoottorialalla markkinajohtajuus on jopa vakiintunut ja Kiinassa nopeasti kasvavissa täyssähköautoissa (BEV) on saatu vauhtia.
VW:llä oli pitkään suuria ongelmia täyssähköisen ID-sarjan autojen myymisessä Kiinan markkinoilla, myös siksi, että verrattain nuoret kiinalaiset asiakkaat kiinnittävät enemmän huomiota verkko- ja ohjelmistotarjontaan autossa ja kiinalaisilla palveluntarjoajilla on toisinaan enemmän tarjottavaa sillä saralla. Saksalainen yritys vastasi ID.3:lla muun muassa hinnanalennuksilla ja erikoisversioilla ja pystyi näin kasvattamaan myyntiä.
Kiinan liiketoiminta ei kirjanpidollisista syistä näy VW-konsernin taseessa myynnin ja liiketuloksen osalta. Kiinan voittosuoritukset näkyvät taloudellisessa tuloksessa vain sijoitustuloksina. Vuonna 2023 koko konserni toimitti Kiinaan 3,2 miljoonaa ajoneuvoa, mikä oli 1,6 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.