MAN - Vaihtoautot

Volkswagen Center Airport avattiin vuonna 1967 ja juhlii nyt huhtikuussa 50-vuotissyntymäpäiviään. Vuonna 1967 lehdistötiedotteessa luki: ”VW-Auto Oy:n uusi myynti- ja huoltopiste. VW-Auto Oy rakentaa uuden piirimyyntipisteen Tuusulantien ja Seutulan lentokentälle vievän tien risteykseen. 4.11.66 vietettiin rakennuksella harjannostajaiset. Huoltokorjaamo ja myyntitilat ovat vierekkäin. Huoltokorjaamo rakennetaan tässä vaiheessa 20 paikkaiseksi korjaamoksi, johon kuuluu peltikorjaamo, maalaamo, yleiskorjaamo, varaosavarasto, konttori- ja sosiaaliset tilat sekä koneteknilliset tilat. Uusi VW-piiri Helsinki Pohjoinen, valmistuu palvelemaan asiakkaitaan ensi vuoden alussa.”

Autokauppaa leimasivat tuolloin valtiovallan toimenpiteet, sillä ajalla 21.9–15.11.1967 vallitsi täydellinen autojen tuontikielto, markka devalvoitiin ja uusi autoverolaki astui voimaan 15.11. Suomen Pankki kiristi tuontiluottomääräyksiä ja autoja, joita ei ollut maksettu tehtaalle, ei saanut enää varastoida vapaasatamassa.

Nykyisin Volkswagen Center palvelee asiakkaitaan samassa paikassa kuin 50 vuotta sitten. Tänä päivänä Volkswagen Center Airport on Suomen toiseksi suurin Volkswagen myynti- ja huoltoliike.

Vuonna 1967 henkilöautoja rekisteröitiin 65 474 kappaletta, joista Volkswagen-henkilöautoja oli 12 188. Volkswagenin markkinaosuus oli tuona vuonna kaikkien aikojen paras 18,5 %. Samana vuonna rekisteröitiin 14 391 Volkswagen-pakettiautoa, joista 2 213 oli Volkswageneita. Vuonna 2016 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 13 197 kappaletta, markkinaosuuden olleessa 11,2 %. Volkswagen-pakettiautoja rekisteröitiin puolestaan 3 080 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 22,8 %.

Volkswagen-mallistossa vuonna 1967 oli tarjolla 9 eri vaihtoehtoa, nykyisin pelkkä Volkswagen-henkilöautomallisto kattaa jo 189 eri vaihtoehtoa. Vuoden 1967 myyntimallistossa olivat Typ I, joka oli Volkswagen Kupla, Typ 2 eli Transporter ja Typ 3, johon kuuluivat VW 1500 ja VW 1600.

Vuoden 1967 uutuus oli VW Kupla 1500, jossa oli 1493 kuutioinen moottori ja levyjarrut edessä. Syksyllä esiteltiin myös VW 1300 -malliin joukko parannuksia: bensiinitankin täyttöaukko korin ulkopuolelle, kaksipiirijarrut, 12 V sähköjärjestelmä, suurentuneet puskurit ja takavalot. Myös Transporter-malliin tuli uudistuksia: toisen sukupolven Transporterissa oli yhtenäinen tuulilasi, suurempi tavaratila ja parannetut akselistot.

Vuonna 1967 rakennuksen 1000 m2:stä oli konttoritilaa n. 250 m2, saman verran neliöitä oli varattu uusille autoille ja 500 m2 vaihtoautoille. Korjaamon 25 työpaikasta oli 15 varustettu nosturein: 9 oli sijoitettu varsinaiselle korjaamopuolelle, 4 peltikorjauspaikoille, 1 pesupaikalle sekä 1 ulos ns. tarkastusnosturiksi. Peltiosastolla oli kaasukeskusjärjestelmä, jossa kaasupullot oli sijoitettu ulos varsinaisesta korjaamosta – kaasu ohjattiin käyttökohteisiin putkia myöten. Korjaamon tilavuus oli 8550 m3 (1440 m2). Sen yhteydessä oli täydellinen varaosavarasto – pinta-alaltaan 224 m2. Varastossa oli hyllymetrejä n. 1100 m ja varaosanimikkeitä noin 5000. Henkilökuntaa VW-Auto Oy Helsinki Pohjoisessa oli n. 50–60 henkeä.

Vuonna 2010 valmistui Volkswagen Center Airportin laajennus. Tässä yhteydessä samalla tontille rakennettiin myös täyden palvelun Audi Center Airport. Tänä päivänä VV-Autotalot Oy:n toimipiste Vantaalla tarjoaakin täydet myynnin palvelut Audi- ja Volkswagen-asiakkaille. Huolto- ja korjauspalveluiden osalta täydet palvelut tarjotaan Audin ja Volkswagenin lisäksi myös SEATille. Uusia ja käytettyjä autoja myydään vuositasolla lähes 4 000 kappaletta. Huolto- ja korjaamopalvelujen puolella asiakastapahtumia on vuosittain n. 30 000 kappaletta ja nostimin varustettuja korjauspaikkoja löytyy 65 kappaletta. Nykyään koko toimipisteessä on lattiapinta-alaa lähes 14 500 m2 ja työntekijöitä on yhteensä n. 150 henkilöä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!