Hyötyautoliikenteen hiilidioksidipäästöt voidaan saavuttaa monella tapaa. Kun rahtiliikennettä muutetaan ilmastoneutraaliksi, saksalaiset ja ranskalaiset asiantuntijat suosittelevat keskittymistä akkusähköautoihin. Markkinakypsyydestään johtuen nämä ovat avainteknologiaa nopean päästöttömän maanteiden tavaraliikenteen saavuttamiseksi, suosittelevat Ranskan ja Saksan talousasiantuntijaneuvosto (FGCEE) ja Ranskan talousanalyysineuvosto (CAE).
Saksan autoteollisuuden liitto VDA:n mielestä taas on väärin sitoutua yksittäisiin teknologioihin.
VDA yksipuolisia päätöksiä vastaan
Saksan autoteollisuuden liiton (VDA) näkökulmasta on väärin sitoutua yksipuolisesti yksittäisiin teknologioihin sääntelyn kannalta. "Erityisesti raskaassa tavaraliikenteessä polttokennoteknologia voi sähköajoneuvon ohella edistää merkittävästi ilmastoneutraalia liikennettä", sanoi VDA:n johtaja Hildegard Müller. "Toimialamme on edelläkävijä tällä alalla", hän painotti.