Kuva: Suomen Kuvalehti / Jussi Nukari.
Valtio yllyttää romutuspalkkiolla uusien autojen ostoon. Kansalaisiin tyrkytetään syyllisyyttä Suomen muka poikkeuksellisen vanhasta autokannasta. Todellisuudessa Suomen henkilöautolanta on vain puoli vuotta EU:n keskimääräistä vanhempaa - eli ei mitenkään pokkeavaa.
Valtio perustelee myös ilmastonmuutoksella, päästöjen vähentämisellä. Pitäisi romuttaa auto, jonka elinkaaren päästöistä jo ehkä puolet on jo kuitattu, ja ostaa tilalle auto, joka on vasta lähtöpisteessä valmiina päästämään elinkaarensa täyden päästökuorman ilmoille.
Valtio ei kerro, mitä se tienaa houkuttelemalla romutuspalkkiolla uuden auton ostoon. Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2021 tarkastelee romutuspalkkiota toiselta kannalta.