MAN - Vaihtoautot

Göteborgin satamaan suunnitellaan vetyn tankkausasemaa raskaille ajoneuvoille. Tankkausasema tulee Göteborgin ro-ro-terminaalin sisäänkäynnin viereen, joka on yksi Ruotsin kuorma-autojen eniten käyttämistä paikoista. Asema toimittaa vain "vihreää" vetyä, ja sen on määrä valmistua syyskuussa 2023.

Asema sijaitsee aivan Göteborgin ro-ro-terminaalin sisäänkäynnin portin 6 vieressä. Tälle portille johtava lyhyt lähestymistie on yksi Ruotsin vilkkaimmin liikennöidyistä teistä, jota käyttää vuosittain noin 350 000 kuorma-autoa. Kun Stena Linen odotetaan siirtävän lähivuosina nykyiset Saksan ja Tanskan terminaalit Arendaliin, aivan ro-ro-terminaalin länsipuolelle, liikenne sen välittömässä läheisyydessä lisääntyy entisestään.

Myös naapuriterminaalit näkevät tankkausaseman mahdollisuudet terminaaleja käyttäville asiakkaille sekä omiin lastaus- ja purkutoimintoihinsa. Nilsson Energyn uuden vetytäyttöaseman lisäksi satama-alueelle suunnitellaan myös toista asemaa. Vuosina 2023/2024 Circle K ja OG Clean Fuels avaavat vetytäyttöaseman, vain viiden minuutin päässä Nilsson Energyn asemalta itään. Kahden itsenäisen vedyn tankkausaseman olemassaolo satama-alueella on yli kaksi kertaa tärkeämpää kuin yksi, Göteborgin satamaviranomaisen innovaatiojohtaja Viktor Allgurén sanoo: ”Kahdessa asemassa tärkeintä on mielenrauha, kun tiedetään, että satamassa on mahdollista saada keskeytymätön tilaisuus tankata vetyä, vaikka yksi asema olisi suljettu huollon tai vastaavan vuoksi. Tämä luo infrastruktuuriin kestävyyttä, joka on ratkaiseva tekijä kuljetusyrityksille, jotka harkitsevat osien ajoneuvokannan muuttamista käyttämään polttokennoteknologiaa."

Aloite vedyn tankkausaseverkoston rakentamisesta satamaan on osa Tranzero Initiative -aloitetta – Göteborgin satamaviranomaisen, Volvo Groupin, Scanian ja Stena Linen aloitteesta päästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena on nopeuttaa liikennealan siirtymistä fossiilivapaisiin vaihtoehtoihin, kuten vihreään vetyyn. Katseet kohdistuvat sekä maantie- että merikuljetuksiin.