MAN - Vaihtoautot

Bussi joka itse tekee sähkön, jolla se kulkee, on markkinavoittaja nopeammin kuin arvaamme, sanoo EU. EU on lähtenyt mahtavaan tukiohjelmaan polttokenno-vetytekniikan nopean kehittämisen tueksi. Sen seurauksena Ranska ja Saksa ovat valtiollisella tasolla lähteneet mukaan. "Ulkopuolisina" myös Sveitsi ja Isobritannia ovat tarttuneet energiaratkaisuun, jonka sähkön kohdalla ei enää puhuta hiilestä ja siitä johtuvasta CO2- ym. haitallisista päästöistä sähkön rasitteena. Myös mainittujen valtioiden ulkopuolella autoteollisuus tekee valtavasti työtä vetykaasun hyödyntämiseksi energiamuotona.

EU:n ulkopuolella Kiina, Korea, Japani ja USA kulkevat jo EU:n edellä tavoitteena vedyn hyödyntäminen yhteiskunnan palveluksessa.Erityisesti Kiina, ja myös Etelä-Korea ovat hyvin aktiivisia. Nanjing Kinassa suunnittelee parhaillaan 7000 akkusähköbussinsa vaihtamista vetybusseihin. 

Vuosina  2012-2020 noin 150 vetybussia asetettiin liikenteeseen Euroopassa. Koko maailmassa niitä oli tuolloin jo noin 4250. Nyt tilattujen EU-vetybussien määrä on noin 200. Tämän vuoden, 2021, loppuun mennessä arvioidaan EU:ssa liikennöivien bussien määräksi 360. Aberdeen, Auxerre, Barcelona, Birmingham, Emmen, Groningen, London, South Holland, South Tyrol, Toulouse ja Wiesbaden liittyvät 2021 loppuun mennessä kaupunkeihin, joissa jo liikennöidään vetybusseilla.

UITP:n ennusteen mukaan vähintään 22,5% kaikista vuonna 2021 tilattavista uusista busseista tulee lain mukaan olla 0-päästöisiä.

Vuonna 2010 polttokenno-vetybussi hinta oli 1,8 miljoonaa euroa. Tänään vety- eli H2Bussin hinnaksi tavoitellaan 650 000 euroa. Teknisen kehityksen lisäksi suurin yksittäinen hinnanalentaja on ollut pari vuotta sitten keksitty palladium-jalometallin korvaaminen keinoaineella.

Van Hool on ollut uranuurtaja polttokenno-vetybussien valmistajana Euroopassa. Viime vuoden, 2020, loppuun mennessä sen vetybussit olivat kulkeneet jo yli 10 miljoonaa kilometriä. 2020 se oli toimittanut uusia vetybussejaan 141 kpl tilaajille.

BYD ja Toyota ovat olleet  vetybusseillaan edelläkävijöitä läntisessä maailmassa. Toyotan yhteistyökumppani, portugalilainen Caetano sekä puolalainen Solaris ovat tekemässä vahvaa nousua Van Hoolin rinnalle vetybussien valmistajina EU:ssa. Niiden perässä pienemmät kuten Rampini, Safra, TMB Barcelona, VDV Flixbus ja newyorkilais-hollantilainen Hyzon ovat tehneet tuloaan. Myös sähköbussien jättiläinen VDL on avannut ovensa vetytekniikalle perävaunuun asennetulla VDL-Bosch-Ballard toimintamatkan pidentäjällä.

(Sustainable-Bus)