Karsan esitteli vetybussinsa ja uuden e-ATA LE -sähkömallinsa UITP 2025 -messuilla.
UITP Global Public Transport Summit 2025 -tapahtumassa Karsan ilmoitti, että Toyota-polttokennomoduuleilla varustettu vetykäyttöinen linja-auto tulee markkinoille vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä.
Samassa yhteydessä turkkilaisvalmistaja esitteli virallisesti myös täysin sähköisen e-ATA LE -mallin, joka on suunniteltu pitkille kaupunkireiteille ja lyhyille kaupunkien välisille matkoille (luokka 2).
e-ATA LE – uusi sähköbussi kaukoliikenteeseen
-
Toimintasäde ja kapasiteetti: Tarjolla jopa 528 kWh akustokapasiteetti, neljä eri vaihtoehtoa.
-
Moottorina: ZF AxTrax.
-
Matkustajapaikkoja: Enintään 90, joista 41 istumapaikkaa, kaikki kasvot menosuuntaan.
-
Segmentti: Suunnattu kasvavaan sähköisten kaukoliikennebussien kysyntään.
Markkina-asema vahvistuu
-
Karsan saavutti vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä 6,2 % markkinaosuuden Euroopan sähköbussimarkkinoilla, sijoittuen kuudenneksi.
-
Yhteensä 2 000 Karsanin sähköbussia on käytössä 27 maassa.
-
Vuonna 2024 myytiin 540 sähköbussia – kasvua 45 % vuoteen 2023 verrattuna.
-
470 e-ATA-mallia on myyty, joista 177 toimitettu ja 293 tuotannossa.
Näyttelyssä esillä kolme ajoneuvoa
-
e-JEST – Euroopan myydyin sähköminibussi viitenä peräkkäisenä vuotena.
-
Autonominen e-ATAK – Maailman ensimmäinen tason 4 autonominen joukkoliikennebussi suunnitellulla reitillä.
-
e-ATA LE – Uutuusmalli, jonka virallinen ensiesittely tapahtui tapahtumassa.
Karsan kertoi myös, että sillä on käynnissä 13 autonomista linja-autoprojektia 12 maassa.