Suomalaiset kuluttajat arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Vuonna 2025 lähes viidennes (18 %) arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Yli puolet suomalaisista verkko-ostajista (60 %) kertoo ilmaisten toimitusten lisäävän verkko-ostamista. Tiedot selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta, joka antaa kattavan kuvan nettiostamisen tämänhetkisestä tilasta Suomessa.
Tutkimuksen mukaan nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaiken ostaneiden osuus on 10 %. Lähes neljännes (23 %) suomalaisista osti tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana. Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finnen mukaan fyysisellä kaupalla on edelleen vahva merkitys kaupankäynnissä, sillä kivijalka ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Kuluttajista 43 % on etsinyt ja tutustunut etukäteen tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta ostanut ne kivijalkakaupasta. Vastaavasti 19 % on etsinyt tai tutustunut tarjontaan kivijalkakaupassa, mutta tilannut sitten verkkokaupoista.
Verkko-ostamista lisäävät mm. ilmaiset toimitukset (60 %), pakettien seuranta ja ohjaus (33 %) sekä ennakoivat toimitusilmoitukset (30 %).
- Yli puolet (63 %) on myös kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen kuljetuksen. Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle maksuton. Tämä on tulossa yleiseksi kauppatavaksi myös Suomessa, mikä tulee nopeuttamaan verkkokaupan kasvua, kertoo Sami Finne.
Verkko-ostaminen lisääntynyt kaikissa tuoteryhmissä paitsi ruoassa
Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Viime vuoteen verrattuna verkko-ostamisen osuus kokonaisostoista on lisääntynyt kaikissa tuoteryhmissä, lukuun ottamatta ruokaa, juomia ja elintarvikkeita, joissa ostaminen on pysynyt samalla tasolla.
Verkkokaupan ominaisuuksista kuluttajat pitävät tärkeinä selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (93 %) sekä tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia ja edullisia toimitushintoja (92 %). Suosituin verkkokauppa on saksalainen Zalando (16 %) ja suosituin kotimainen Verkkokauppa.com (15 %). Valtaosa verkko-ostoksista tehdään kannettavalla tietokoneella, 18-34 –vuotiaiden keskuudessa älypuhelimella.
Verkon kampanjat vetävät kuluttajia puoleensa
Yli viidennes verkko-ostajista on tehnyt ostoksia Black Fridayn (23 %) sekä joulualen aikana (22 %). Nettishoppailijat ostavat myös kesäalesta (16 %), Hulluilta Päiviltä (8 %) ja tammialesta (7 %). Black Fridayn jälkeisen Cyber Mondayn etuja on hyödyntänyt 5 %.
-Suomalaisilla verkkokaupoilla ja brändeillä on hyvä mahdollisuus saada osansa kansainvälisen verkkokaupan ilmiöistä ja eri sesongeista. Vaikka kilpailu on globaalia, tutkimuksemme mukaan lähes neljä viidestä (77 %) suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että verkkokaupan sivut ovat omalla äidinkielellä, kertoo Finne.
Noutamisessa suositaan pakettiautomaattia, kuljetusyhtiöistä Postia
Kuluttajat suosivat verkko-ostosten vastaanottamiseen pakettiautomaattia (35 %), Postin tai kuljetusyhtiön palvelupistettä (32 %) ja kotiinkuljetusta (12 %). Kuluttajista yli puolet (56 %) käyttää mieluiten Postin toimituksia.
Suomalaiset ovat eettisiä kuluttajia
Sami Finnen mukaan keskustelut verkkokaupan palautuksista ovat Suomessa liioiteltuja. Tutkimuksesta käy ilmi, että vain 9 % verkko-ostajista on palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain.
- Verkko-ostaminen Suomessa on huomattavasti kestävämmällä pohjalla verrattuna muihin Keski-Euroopan maihin, Finne toteaa.
- Vastuullisuutta edistää myös digitaalinen palvelu.
- Jokainen voi helpottaa arkeaan ja vähentää päästöjään esimerkiksi ohjaamalla verkkokaupan toimitukset omien päivittäisten reittiensä varrelle OmaPosti -sovelluksen avulla, Finne jatkaa.
- Suomalaiset shoppaavat vertaisverkkokaupoista toisilta kuluttajilta rahan säästämiseksi ja tienaamiseksi sekä kierrättämisen vuoksi. Yli puolet suomalaisista (67 %) on ostanut Torista, lähes puolet (47 %) Facebookista ja lähes viidennes (24 %) Huuto.netistä.
- Postin verkkokaupan ympäristövaikutuksia koskevan selvityksen mukaan vertaisverkkokauppa voi pidentää tuotteiden elinkaarta merkittävästi. Kun kuluttaja ostaa käytettyjä tuotteita erilaisista kierrätysryhmistä, uusien tuotteiden valmistus tai vanhojen hävitys ei aiheuta päästöjä.
Postin Suuri verkkokauppatutkimus 2019
Tiedonkeruu tehtiin Kantar TNS Forum -onlinepaneelin avulla kesä-heinäkuussa 2019. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2140 henkeä.