Tullille tehtyjen vienti- ja tuonti-ilmoitusten perusteella Suomen Venäjän kaupan taitekohta näyttää osuneen viikolle 10. Vienti-ilmoitusten määrät ovat lähteneet jyrkkään laskuun. Samalla liikenne satamissa ja raskaan liikenteen rajanylityspaikoilla on hiljentynyt.
Tulli-ilmoitusten perusteella Venäjän viennistä tehtyjen ilmoitusten määrä viikoilla 10-11 romahti 60 prosenttia edeltäneisiin kahteen viikkoon verrattuna. Viikoilla 10-11 myös isojen yritysten osalta tuonnin arvossa oli laskua yhteensä 71 prosenttia verrattuna viikkoihin 8-9. Venäjän tuonnista tehtyjen ilmoitusten lukumäärä ei kuitenkaan ole merkittävästi muuttunut tänä aikana.
– Tullausjärjestelmien raporttien perusteella voi sanoa, että viikolla 10 tapahtui käänne ja Suomen Venäjän kauppa romahti. Viennissä lasku näkyy eniten suurimmissa tullinimikkeissä, kuten koneet ja laitteet, joissa on myös eniten vientipakotteita. Toinen suuri vientipakotenimikeryhmä on sähkökoneet ja -laitteet, joka on ollut kovassa pudotuksessa jo viimeiset kolme viikkoa. Vientipakotteiden ulkopuolisten ryhmien suurin lasku on paperissa ja pahvissa sekä energiatuotteissa, tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä kertoo.
Suomeen saapuu normaalisti reilut 20 merialusta Venäjän satamista viikoittain, mutta viikoilla 10-11 saapui viikossa vain 9 alusta. Venäjän tuonnin suurin tuoteryhmä on raakaöljy, joka saapuu pääosin Suomeen satamien kautta. Raakaöljyn tuontitulli on 0 %.
– Venäläinen raakaöljy tuodaan Suomeen tullitta, mutta arvonlisäveroa siitä pitää maksaa 24 prosenttia. Tuontiin lisättävät verot nostaisivat lopputuotteiden hintoja kuluttajille, joten jos tuonnin tullimaksuja nostettaisiin EU:ssa niin se kiihdyttäisi inflaatiota entisestään. Tullimaksuista keskusteltaessa on hyvä myös huomioida, että kaikki tullimaksut kerätään osana EU:n tulliliittoa, joista jäsenmaat saavat keräyspalkkiona tietyn osuuden, Penttilä huomauttaa.
Suomi toi vuonna 2021 raakaöljyä 8,4 miljoonaa tonnia, kun vuonna 2019 raakaöljyn tuonti oli 12,5 miljoonaa tonnia. Venäjän osuus raakaöljyn tuontimäärästä vuonna 2021 oli 81,3 prosenttia, kun vielä vuonna 2019 Venäjän osuus oli 88,3 prosenttia. Venäläisen raakaöljyn tuonti on vähentynyt jo viime vuosina.
Kaakonkulmalla – Vaalimaalla, Imatralla ja Nuijamaalla – lähtevien ja saapuvien kuorma-autojen lukumäärä pieneni jonkin verran viikoilla 7-9, mutta viikoilla 10-11 määrä laski 32 prosenttia verrattuna viikkoihin 8-9. Tavarajunaliikenteessä on viimeisten viikkojen aikana ollut huomattava määrä peruutuksia. Lentoliikennettä Suomen ja Venäjän välillä ei ole enää lainkaan.