Viime toukokuussa julkaistun Toyota Motor Europen ja VDL Groepin välinen yhteistyön ensimmäinen hedelmä on nyt kypsä poimittavaksi. Yritykset ovat esitelleet normaaliin maantiekäyttöön suunnatun kuorma-auton, todetaan Toyotan tiedotteessa.
Tämän puoliperävaunun veturin tehtävänä on auttaa Toyotan vetyteknologian avulla vähentämään Toyotan logistiikan tuottamaa hiilijalanjälkeä Euroopassa.
Ensimmäistä autoyksilöä käytetään testaukseen tien päällä ja luonnollisesti jatkuvan tuotekehityksen pohjana.
VDL Groep valmistaa vielä neljä autoa lisää, joita tulevat käyttämään Toyotan logistiikkakumppaneista VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT sekä Yusen.
Nämä logistiikkayritykset antavat merkittävän panoksen kehitysprojektille käyttäessään näitä vetykäyttöisiä rekkavetureita päivittäisillä reiteillään Belgian, Rankan, Saksan sekä Alankomaiden teillä.
Näillä reiteillä kuljetaan mm. Antwerpenin, Lillen, Kölnin, Amsterdamin sekä Rotterdamin kautta. Reiteillä on vähintään yksi vedyn tankkausasema (HRS). Tankkausasemien mahdolliset huoltokatkot on huomioitu varasuunnitelmilla.
Kaikkien edellä mainittujen osapuolten yhteistyön odotetaan kasvattavan kokemusta siitä, kuinka vetykäyttöinen raskas liikenne toimii Euroopan teillä ja auttaa Euroopan energiasiirtymässä pois fossiilisista energialähteistä.
Viisivuotisen kokeilun odotetaan synnyttävän uusia kehitysprojekteja, jotka edelleen edistävät kestävällä tavalla tuotetun vedyn hyödyntämistä Euroopassa täyttäen AFIR-vaatimukset.
Projektilla on ilman muuta iso vaikutus Toyotan oma-aloitteiseen toimintaan logistiikkansa hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2040 mennessä.
Henkilöautoliikenteen sähköistämisen lisäksi Toyota näkee suuren arvon useiden, erilaisten yhteistyökumppanien kanssa toimimisessa matkalla kohti kestävää ja saavutettavissa olevaa nollapäästöistä vetyteknologiaa.
(Autotoday)