Uusi VDL Futura -mallisto on entistä puhtampi, matalampi ja 100 kg kevyempi, sanoo VDL Bus & Coach. Mallistolla on uusi vetolinja, entistä 6 % alhaisemmat huoltokustannukset ja 3 % alhaisempi polttoaineen kulutus. Vaihteistona ZF Traxon tai valinnaisvarusteena Ecolife. Moottorina DAF E6 MX-11 tai MX-13. Huoltoväli on kasvanut 100 000 km:iin ja suurella vuotuisella ajomäärällä öljynvaihtoväli jopa 200 000 km.
DAF-moottoressa lohko, jäähdytys, ilmaimu, männät ja laakerit ovat uutta rakennetta ja puristusta on kasvatettu. Uusi tehokkaampi turbo antaa 50 - 300 Nm entistä enemmän vääntöä. Moottorit hyväksyvät myös HVO:n polttoaineeksi. Se vähentää CO2-päästöjä jopa 80 %.
VDL: Pitkä kaksiakselinen Futura (2016-05-06)
VDL on esitellyt 13,5 m pitkän turistibussin vain kahdella akselilla. Futura FMD2-135 kuljettaa siten 1+1+63 istumapaikkaa ja peräti 10 m3 tavaratilaa. Akseliväli on 7,43 m ja kääntöympyrän halkaisija 23,5 m.
Pohjolan Liikenteelle ensimmäinen VDL Futura FMD2-135 (2016-01-29)
13,5 m pitkän, 63+1+1 paikkaisen VDL-uutuuden vastaanottivat Pohjolan Liikenteen puolesta tj. Heikki Alanko (vas.), ja huoltopäällikkö Antti-Jaakko Alanko (oik.) Keskellä VDL-Suomen tj. Henrik Mikkola.