BET2016 vertailutesti ratkaisi Vuoden 2017 Kaupunkibussin valinnan toukokuukäytävän reunoihin n alkuviikolla Brysselin kaupunkilinjalla 69. Kolme 12-metristä sähköbussia ja yksi 12-metrinen kaasubussi kiersivät pienillä marginaaleilla reitin kapeat kadut ja jyrkät, tiukat kadunkulmat. Van Hoolin 18 m pitkälle täyssähkö-nivelbussille tarjottiin helpompaa reittiä, koska jo 12-metriset kokeilivat koeajoreitillä taipuvia kaistapylväitä ja jalkakäytävän reunoja.
Van Hoolin insinöörit pitivät päänsä: se taipuu siihen mihin 12-metrisetkin. Ja äänettömästi, sisätiloissa klassisen musiikin sävelin, 18-metrinen kulki kadunkulmat ja kapeikot. Kansainvälisen raadin kaikki 20 tuomariston jäsentä todistivat omakätisesti miten siinä kävi.
Samalla tavalla taipuu yli 200 matkustajaa kuljettava 24-metrinen kaksinivelinen Excui.City mm. Ruotsin Malmön ja Norjan Bergenin kaduilla, insinöörit sanoivat.
Lue lisää 1.7. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16 numerosta. Paljastetaan tässä, että 18-metriseen ei tullut Brysselissä naarmuakaan. Viisi toimittajaa ajoi reitin jalkakäytävän reunoihinkaan koskettamatta. Siinä järki vaihtoehto yli neljä kertaa kalliimmille Raide-Jokerin pikaratikoille.