MAN - Vaihtoautot

Poliisi valvoi liikennettä koulujen lähistöillä erityisesti koulupäivien alkamisen ja päättymisen aikoihin viime ja sitä edellisellä viikolla, jolloin koulut alkoivat. Valvontaan käytettiin 3 140 työtuntia. Valvonnassa havaittiin runsaasti ylinopeuksia sekä turvavöiden käyttämisen laiminlyöntejä sekä muita rikkeitä.

Huomiota kiinnitettiin etenkin suojatiesääntöjen noudattamiseen sekä ajoneuvojen nopeuksiin varsinkin 10.–16.8., jolloin toteutettiin Euroopan laajuinen nopeusvalvontateema. Lisäksi valvottiin liikennevalojen noudattamista, turvalaitteiden käyttöä sekä tarkkaamattomuutta aiheuttavia tekijöitä liikenteessä.

Valvontajakson aikana runsaasti ylinopeuksia

Poliisi sai kiinni jälleen runsaasti ylinopeutta ajaneita, joista osa tapahtui koulujen läheisyydessä. Ylinopeuksista annettiin kahden viikon valvontajakson aikana yhteensä 660 huomautusta, 1 430 liikennevirhemaksua ja 550 sakkoa. 87 kuljettajaa määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon, joista suurin osa huomattavan ylinopeuden perusteella.

- Positiivinen seikka oli se, että ajokieltoon määrättiin 36 kuljettajaa vähemmän kuin edellisenä vuonna, vaikka valvontaan panostettiinkin nyt enemmän, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Timo Ajaste sanoo.

Kolme autoilijaa ohitti pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ja 50 autoilijaa ei antanut suojatiellä kulkeneille tietä. Lisäksi todettiin 16 kuljettajan ajaneen päin punaista liikennevaloa tai jättäneen noudattamatta STOP-liikennemerkin. Kevyelle liikenteelle annettiin 61 liikennevirhemaksua, joista 25 annettiin pyöräilystä jalkakäytävällä.

Turvavöiden käyttö pelastaa ihmishenkiä

Turvavöitä käyttämättömiä kuljettajia tai matkustajia tavattiin 113. Matkapuhelinta ajon aikana käyttäneitä kuljettajia todettiin 69.

– Turvavyön käyttö pelastaa ihmishenkiä kolaritilanteessa. Vyö tulee kiinnittää aina myös lyhyillä asiointimatkoilla ja takapenkillä, myös taajamissa, Ajaste korostaa.

Hän myös muistuttaa, että ajo-olosuhteiden vaikeutuessa syksyn ja pimeän tulon myötä korostuu entisestään se, että kuljettajien tulisi keskittyä vain ajamiseen ja muiden tiellä liikkujien havainnointiin eikä esimerkiksi matkapuhelimen käsittelyyn ajaessaan.