Valtioneuvosto linjasi 12.9.2024 U-kirjelmässä kantojaan komission ehdotuksista uusiksi maa- ja multimodaaliliikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi sekä liikennealan ryhmäpoikkeusasetukseksi. Valtioneuvosto suhtautuu komission ehdotuksiin lähtökohtaisesti positiivisesti.
Komission ehdottamilla uusilla maa- ja multimodaaliliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivoilla korvataan nykyisin voimassa olevat rautatieliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivat. Samalla niiden soveltamisala laajennetaan kattamaan rautatie- ja sisävesiliikenne sekä kestävä multimodaaliliikenne. Suuntaviivojen tarkoituksena on tukea liikennealan markkinoiden vapauttamista ja yhteentoimivia liikennemarkkinoita EU:n sisällä.
Uudessa liikennealan ryhmäpoikkeusasetuksessa osa valtiontuen muodoista vapautetaan vaatimuksesta tehdä ennakkoilmoitus komissiolle. Tarkoituksena on keventää ja selkeyttää erityisesti kestävämmille liikennemuodoille myönnettäviin valtiontukiin liittyviä menettelyjä.
Valtioneuvosto pitää hyvänä rautatieliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivojen päivittämistä ja niiden soveltamisalan laajentamista. Monet voimassa olevien suuntaviivojen osista ovat tällä hetkellä vanhentuneita eikä niitä käytännössä enää sovelleta.
Valtioneuvosto katsoo, että kestävä kuljetusala on avainasemassa yhteyksien varmistamisessa kaikkialla Euroopassa. Ala edistää myös Euroopan taloudellista, sosiaalista ja alueellista yhteenkuuluvuutta.
Valtioneuvosto esittää kuitenkin kannassaan tiettyjä tarkennuksia esityksen jatkovalmistelussa. Valtioneuvosto painottaa kannassaan myös sitä, että riittävän tiukka valtiontukipolitiikka ja tehokas valvonta ovat tärkeitä paitsi sisämarkkinoiden toimivuuden myös Suomen ja Euroopan kilpailukyvyn näkökulmasta.
Mitä seuraavaksi?
U-kirje käsitellään seuraavaksi eduskunnassa. Komission ehdotusten käsittely jatkuu EU:ssa. Tarkistetut maa- ja multimodaaliliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivat ja uusi liikennealan ryhmäpoikkeusasetus on tarkoitus hyväksyä vuoden 2025 lopussa.